Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Klar for en svært aktiv arbeidsdag?

Annonse fra Skien fritidspark

Vi trenger alle en avveksling i hverdagen. Å gjøre det i arbeidstiden gir masse verdi tilbake til bedriften - i hvert fall hvis den avvekslingen foregår i Skien fritidspark!

– Kost, kost! Kim Engen er litt ekstra ivrig. Han har akkurat satt sin aller første curlingstein, og den er nå på full fart inn i boet. Akkurat dit den skal, faktisk. Det gjør ekstra godt, når flere av kollegaene fra 24SevenOffice spiller bedriftscurling, og har gjort dette noen ganger før.

– Yes! Akkurat som på tv, smiler Kim. Laget hans har nettopp fått et poeng, og de han spiller både med og mot er hans egne arbeidskollegaer. 

CURLINGBUKSER KLARE: Når deltagerne er klare for kamp, finner Haagen frem de obligatoriske curlingbuksene.

Engasjert veileder

Rett ved siden av steinen som Kim sendte inn i boet, står aktivitetsleder Haagen Gjems. Han lærer opp bedriftene som kommer for å kjenne is under beina.

– Curling er perfekt for bedrifter, fordi det er så få som kan det fra før. Da stiller alle på lik linje, sier Haagen.

Når folk utsetter seg for nye opplevelser, er det viktig å få god veiledning. De som kommer for å lære seg curling i fritidsparken er i trygge hender. 

– Det er viktig at veilederen har både kunnskap og engasjement. At Haagen er så ivrig smitter over på oss som deltagere også, sier daglig leder i 24SevenOffice, Richard Bjørntvedt.  

Han er den som har tatt initiativet til denne dagen. Det er flere grunner til de velger å bruke verdifull arbeidstid på noe helt annet: En aktiv arbeidsdag som dette, øker samhold, samarbeid og måten man forholder seg til hverandre på som kollegaer.

– For å jobbe bra sammen, må vi både kjenne hverandre og ha felles opplevelser. Da er det greit å bruke andre arenaer enn arbeidsplassen av og til, fortsetter Richard. 

VARIERT: Tilbudet er svært variert i Skien fritidspark. Her er Kim på vei ut i den lengste ziplineren.

Variert tilbud

For gutta som vanligvis jobber med å lage programvare, er ikke "arbeidsdagen" over ennå. Etter en deilig lunsj utendørs skal klatreparken til pers. Før de slippes løs i parken må hele gjengen gjennom et sikkerhetskurs. 

– Det er fint å få testet egne grenser, sier Kim før han kaster seg ut i den lengste ziplineren i parken. 

Veileder Haagen er tydelig stolt over mangfoldet av aktiviteter fritidsparken har å by på. 

– Vi har skøytebane, curlingbane, beachvolleyball, frisbeegolf, klatrepark, to store idrettshaller, badeland, bowls, innendørs klatrevegg, minigolf og tennis! Og når vi har mulighet til å hente bedriften der de jobber og få de trygt tilbake igjen, kan vi virkelig kalle oss totalleverandør. Det sier seg nesten selv at vi kan skreddersy en god opplevelse for en hvilken som helst bedrift, avslutter Haagen. 


Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss slik at vi kan kontakte deg! 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet