Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vant kokk fra Meny Saga!

Annonse fra Meny Saga

To ganger i året kan du vinne middag tilberedt hjemme hos deg fra Meny Saga. Bli med når Lasse Eriksen og Lisbeth Øvstetun får oppleve premien!

Meny Saga

Butikken feirer 15 år som Meny i år! 

Kontakt: 

Telemarksveien 14, 3734 Skien

Telefon: 35 91 38 38 

Send e-post

Hva sier du til en tre-retters middag laget av en mesterkokk på ditt eget kjøkken? Slik luksus er vanligvis for de rikeste av oss – men Meny Saga gjør dette oppnåelig for hvem som helst! 

- Det eneste du trenger å gjøre er å handle hos oss og skrive navnet ditt på kvitteringen du legger igjen, sier kjøpmann Torkell Mosebø. 

Minneverdig premie

Lasse Eriksen og Lisbeth Øvstetun vant forrige konkurranse og har invitert to andre vennepar hjem til det som skal bli en uforglemmelig sommerkveld.  

- Det er ikke hver dag jeg har en hovmester og en kokk hjemme hos meg for å lage middag, så dette føles veldig bra, sier Lasse. - Hvis maten blir like god som den lukter blir dette en kjempekveld! 

Meny Sagas egen kokk, Tom Oldrup står for meny og tilberedning. Det han har satt sammen er til å få vann i munnen av: Forretten består av reker med lime, koriander, chilie, creme fraiche, bønnespirer og rosèpepper. 

Hovedretten er andebryst, med rødvinsmørsaus, sopp og asparges og råstekte poteter. 

Desserten er hjemmelaget sjokolademousse i et sjokoladehjerte. 

Det er nesten ikke nødvendig å si at det falt i smak: - Det har vært en perfekt middag. Servicen var også upåklagelig, på høyde med de flotteste restauranter, sier en ekstatisk Lasse. 

SELFIE: Hovmester Torkell Mosebø drister seg til en selfie med vinnerparene.

Lokale råvarer

Menyen blir ekstra spesiell fordi den består for det meste av lokale råvarer. Rekene er fra Kragerø. Andebrystet kommer fra Vestfold. Spirene er fra Hoppestad og ble plukket tidligere på dagen, mens den belgiske sjokoladen er laget på Saga Chokoladefabrikk - en fabrikk som eies av Meny Saga og ligger på samme adresse. Det lokale tilbudet er viktig for kveldens hovmester Torkell: 

- Vi heier på det lokale. Lokalt betyr ferskt, noe som kan ha mye å si for smaken. I tillegg vil vi gjerne være med å bidra til at lokale matvareprodusenter får vokse. Det har jo for eksempel Hoppestad gjort over mange år, sier Torkell. 

Egen markedsdag

Et eksempel på at lokale råvarer er viktig for Meny Saga, er den årlige markedsdagen 16. Juni. Da gjøres deler av parkeringsplassen utenfor butikken om til en markedsplass. I tillegg til underholdning og gode smaksopplevelser fra grillen, stiller 20 forskjellige leverandører opp med stand.  

Samme dag starter også muligheten for å bli den neste som vinner middag laget hjemme hos seg. Ved å skrive navnet ditt på handlelappen og levere den i butikken blir du med i trekningen. Konkurranseperioden varer frem til lørdag 25. juli - og jo flere ganger du handler, jo større mulighet har du til å vinne.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet