Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå blir Grenland gult!

Annonse fra Farte

Fra 28. Juni byttes de blå bussene i Grenlandsdistriktet ut med nye, gule busser. Men det er mye mer enn fargen som er nytt, derfor må bussjåførene på kurs.

Farte.no

- Farte.no er portalen for kollektivtrafikk i Telemark

- Telemark Fylkeskommune eier farte.no og er ansvarlig for kollektivtilbudet i hele fylket.

- Nettbuss vant kontrakten som løper i minst syv nye år fra 28. Juni. 

- 28. Juni er også datoen for at 83 nye, gule busser skal betjene trafikken i fylket. 

- 50 % av trafikken skal kjøres av busser med biogass på tanken


 

I Rabbenkroken 19 er det for tiden ekstra hektisk. På hovedsentralen til Nettbuss er det ikke bare vanlig busstrafikk som skal avvikles. Over 200 bussjåfører må gjennom kursing på de 83 nye bussene. Trond Johannessen, en av sjåførene, gleder seg til å flytte inn i nytt "kontor":  

- Det ser veldig bra ut! Det beste synes jeg er at det i bybussene nå blir setebelter til alle passasjerer. I tillegg har vi fått klager på at nedgiringene våre har vært for bråe, men det har vært de gamle bussene sin skyld, ler Trond. Med de nye bussene er dermed alt opp til sjåføren.

Svært stillegående

- Nå kan vi endelig høre hva vi tenker, sier en svært fornøyd Geir Jung Næss. Han er instruktør på de nye bussene, og gleder seg mest til at det blir mye mindre støy på arbeidsplassen. De siste ukene har gått med til å kurse bussjåfører. Inntrykket hans er at dette er noe sjåførene ser frem til. 

- Selv om vi liker det vi kjenner best og har hatt en stund, blir det godt med nye busser nå, sier Geir. 

Han holder kurs på gassbussen, men på de nye dieselbussene er det om mulig enda mindre innvendig støy. Det er det ikke bare sjåførene som vil merke, særlig de som sitter bak i bussen får en mye mindre støyende opplevelse. 

Også utvendig blir det merkbart mindre støy fra motor, men det kan tenkes at du vil høre en og annen busssjåfør. På de nye bussene er det nemlig montert eksterne høyttalere: 

Fra bananskall til drivstoff

Det finnes enda viktigere fordeler med biogass enn lite støy fra motoren. Hovedårsaken til inntoget av biogassbusser er miljø. På Rygg utenfor Tønsberg ligger Den Magiske Fabrikken. Der lages biogassen av 50 000 tonn matavfall fra Grenland og Vestfold. Ettersom man utnytter fornybare ressurser, er biogass det mest miljøvennlige drivstoffet vi har i dag. Utslippet fra bussen er helt uten svovel og med langt mindre kulldioksid. 

 I tillegg er kostnaden betydelig lavere enn tradisjonelt drivstoff som bensin og diesel. 

Bussene som går på biogass skal stå for 50 prosent av trafikken. 

KURSHOLDER: Assisterende leder Tor Kristiansen holder av natt til 28. Juni når alle bussene skal skiftes ut.

Gult over natta

Etter opplæring på bussene, går sjåførene også igjennom praktiske detaljer og endringer i forbindelse med omleggingen. Den delen er det assisterende avdelingsleder Tor Kristiansen som står for. Det er kun mindre endringer på rutenett, men likevel greit å ha en gjennomgang på rutiner i forbindelse med at den nye kontrakten mellom Telemark Fylkeskommune og Nettbuss trer i kraft 28. Juni.

Bussene blir gule for å matche fylkeskommunes farger. Over natta skal bussene byttes ut. 

- Jeg har allerede gitt beskjed til kona mi om at jeg ikke kommer hjem den natta, avslutter Tor. 


Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet