Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Å bygge hus ga livet en ny start

Annonse fra Blinkhus

- Mange flytter i leilighet når de passerer 50 år. Vi bygde isteden hus og har fått en ny start i livet, sier Hege Bø og Bent Einar Susaas. Eiere av et nytt og nærmest vedlikeholdsfritt drømmehus.

Tidligere bodde ekteparet i en eldre generasjonsbolig i utkanten av Skien, men da sønnen flyttet ut og datteren begynte å bli voksen, bestemte de seg for å gjøre en endring i livet. De ville bo nærmere sentrum, og de ønsket seg noe nytt og praktisk.

- Vi kikket på noen leiligheter, men fant ut at vi ville ha mer plass og frihetsfølelse. Vi er aktive med sykling, ski og trening, og vi trengte blant annet plass til alt sportsutstyret vårt. Dessuten ønsket vi oss hage og følelsen av å være for oss selv, uten naboer så tett innpå. Dermed bestemte vi oss for å bygge. 


Slik ser det ut hjemme hos Hege og Bent Einar

En ny trend

Hege og Bent Einar forteller at de fikk en del reaksjoner fra venner og kjente med spørsmål om hvorfor de ikke valgte en mer lettvint fremtid i leilighet.

- Vi hører ikke sånne kommentarer lenger nå. Jeg tror vi langt på vei har skapt en ny trend i omgangskretsen vår. Nå er det flere av de som ønsker å bygge hus, smiler de.

Tomten ligger på eiendommen til Bent Einars foreldre. Det tok lenger tid enn forventet å få godkjent utskillingen av tomten, så etter at de solgte huset, bodde ekteparet i en liten leilighet i to år før de kunne flytte inn i det nye huset.

- Vi fikk helt hetta av den lille leiligheten, så det var en stor dag da vi kunne sette nøkkelen i døra og flytte inn her.

Vi har langt på vei skapt en ny trend i omgangskretsen vår. Flere av de vil nå bygge hus!

Hege og Bent Einar

Moderne på en flate

Ekteparet ønsket seg et lyst og moderne hus på én flate. De bestilte huskataloger fra ulike leverandører og huset Sørvik i Blink Hus-katalogen stakk seg ut i mengden. Dermed tok de kontakt med Blink Hus i Skien og la frem ønskene sine. De likte hustypen, men de ville bygge den om ganske mye slik at huset ble skreddersydd til deres behov.

- Vi ble tatt kjempegodt imot og vi hadde et fantastisk samarbeid under hele prosessen. Berit hos Blink Hus tegnet ut et forslag som var helt i tråd med det vi ville ha. Vi er også veldig fornøyde med håndverkerne - snekkeren var kjempeflink. Det var en stor dag da vi flyttet inn i et så nytt og strøkent hus, sier Bent Einar. 

Telemarkhus AS

Telemarkhus AS ble etablert i 1978 og har vært en del av Blink hus-kjeden siden 2001. 

De tegner, prosjekterer og bygger hus, hytter, leiligheter, barnehager og næringsbygg i hele Telemark. 

Styrer huset fra en app

Det praktiske var viktig for Hege og Bent Einar. De ville ha et hus som de kunne bo i resten av livet. Et hus som var mest mulig vedlikeholdsfritt, uten trapper, men med funksjonelle løsninger for alt.

Et stort allrom med stue, kjøkken og spisestue er hjertet i huset. De har et eget TV-rom, to bad, tre soverom og et eget rom for alt det elektriske. Alle kabler og ledninger er bygd inn i veggen og de har full kontroll på det meste gjennom en app på mobilen.

- Jeg kan sitte på jobben og styre strømmen i huset. Gjennom appen har jeg full kontroll på musikken i alle rom og jeg kan måle luftfuktigheten. Det er kjempefascinerende, smiler Bent Einar.

Det største blikkfanget i allrommet er den lilla peisen. Og utgangsdøren er knall oransj. Denne fargepaletten går igjen i rommene, men blir dempet ned av hvitt, svart og lyse gråtoner.

- Jeg ville ha farger. Den lilla peisen gir personlighet til rommet, det hadde blitt kjedelig med bare hvitt og grått, sier Hege.

- For meg er farger viktige - de gjør meg glad!

  Huset som Hege og Bent Einar tok utgangspunkt i finner du her.   


Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet