Gå til sidens hovedinnhold

Bondens marked med skjenking

Artikkelen er over 7 år gammel

KRAGERØ: Bondens marked i Kragerø blir landets første av sitt slag med skjenkebevilling for øl. Tre mikrobryggerier i Telemark skal selge sine produkter på Torvet. Men det å kjøpe med deg en flaske hjem, er det ennå ikke gitt tillatelse til.

– Vi har måtte gå helt til Helsedirektoratet for å få tillatelse til dette. Det var uklarheter om salg og omsetning av alkohol på slike markeder skulle regnes som rent salg, eller som markedsføring. Heldigvis valgte Helsedirektoratet å tolke lovverket liberalt, forteller Hege Baugstø Lier.

Hun organiserer Bondens marked i Kragerø, Skien, Arendal og Kristiansand.

MÅ DRIKKES OPP

Foreløpig har Fjellbryggeriet i Åmotsdal, Lindheim Ølkompani i Gvarv og Wesselgården Kunst og Mat i Kragerø meldt seg inn i Bondens marked-organisasjonen.

– Det er en trend at gårdsmatprodusenter ser på mulighetene for å lage ulike typer drikke av råvarene de har. Det har vært en omfattende prosess for å få tillatelse til at også disse produktene kan bli en del av Bondens marked, sier Baugstø Lier.

Foreløpig er det altså kun gitt bevilling for skjenking i forbindelse med Bondens marked. For at kundene skal få kjøpe med seg noen flasker med hjem, kreves det salgsbevilling. Og den er ennå ikke på plass.

Så ølflaskene som selges på Torvet i Kragerø, må drikkes opp der og da.

STOR ETTERSPØRSEL

Wesselgården Mat og Kunst er et spisested i Kil i Sannidal. Sist påske lanserte de åtte egenproduserte ølsorter, som lages i et mikrobryggeri «på bakrommet».

Nå er 90 prosent av alt ølet som selges på spisestedet egenprodusert.

– Vi klarer ikke engang å fylle eget behov, forteller Nina Wessel Toft.

Hun er derfor allerede godt i gang med å planlegge utvidelse av produksjonen.

– Vi har god kontakt med Innovasjon Norge, og det er godt håp om å få støtte til å finansiere en flaske- og etikettmaskin.

Heller ikke fra Wesselgården kan hun foreløpig selge øl som folk kan ta med seg hjem.

– Nei, da kreves det at vi lager en egen inngang til mikrobryggeriet, slik at de som vil kjøpe med seg øl ikke går inn i skjenkeområdet. Så firkantete er reglene foreløpig, forteller Wessel Toft.

– Når det er sagt, så er egentlig ikke norske regler så veldig kronglete for en som vil etablere et mikrobryggeri. Det som kan være et problem for en liten produsent, er at minimumsgebyrene for de ulike bevillingene er ganske høye. For eksempel er minimumsgebyret for en salgsbevilling 20 000 kroner.

TILBAKEMELDINGER

Ifølge Baugstø Lier tar mikrobryggeriene en stadig økende andel av ølet som selges her til lands.

– Vi har sett at de beste mikrobryggeriene blir kjøpt opp av de store ølprodusentene. Og det ser ut til å være forholdsvis lett å skaffe investorer til oppstart av et mikrobryggeri. Et mikrobryggeri i Bergen gikk nylig ut i markedet på jakt etter fem millioner kroner fra investorer. Det kom inn ni millioner, forteller hun.

– For et mikrobryggeri er kanskje ikke selve salget det viktigste ved å delta på Bondens marked. Vel så viktig er det å få tilbakemeldinger fra publikum på de produktene man tilbyr. Og man skaffer seg et navn i markedet, som kan åpne nye salgskanaler, sier Baugstø Lier.

Bondens marked omsatte for nesten én million kroner, både i Agder og i Telemark i fjor. I Telemark var veksten på 50 prosent fra året før.

Neste Bondens marked i Kragerø arrangeres den 28. juli. I Skien arrangeres Mersmak i slutten av august, mens det blir Bondens marked den 4. oktober.