Koreansk interesse for Telemarks-keramikere

Artikkelen er over 15 år gammel

Under et utvekslingsprosjekt i Sør-Korea, ble et av arbeidene til keramikeren John Skognes fra Treungen oppkjøpt av en privat kunstsamling av stor betydning.

DEL

De to keramikerne John Skognes og lundeheringen Svein Narum har nettopp satt sine bein på norsk jord etter et tre ukers opphold i Sør-Korea. Der skulle de gi unge kunststudenter en innføring i norsk saltglasur, og ble selv gjenstand for stor interesse blant kunstkjennere.

Ble kjøpt opp

Østens unge, lovende kunstnere har dratt god nytte av krefter fra Telemark den siste tiden. John Skognes og Svein Narum har på oppdrag fra Chungnam Nationale Universitet, og i samarbeid med Utenriksdepartementets kulturavdeling, ledet et kurs for unge kunststudenter i Sør-Korea.

Og under oppholdet ble et av Skogens arbeider oppkjøpt av en privat kunstsamling av betydelig interesse, skriver de i en pressemelding.

Det var generelt stor interesse for de norske kunstnernes arbeider som sto utstilt i universitetets museum.

Unik i Norge

- Vi ble også invitert tilbake for å arbeide fram utstillinger i samarbeid med koreanske kolleger, forteller de.

Samleren som kjøpte Skognes kunst var så begeistret at han ville introdusere Skognes og Narum til Kina og Japan.

Nordmennenes hovedintensjon i Sør-Korea var å holde et kurs i bygging av en saltglasurovn, og være sikre at studentene kunne anvende ovnen til eget arbeid. Skognes har for øvrig 25 års fartstid i bransjen, og er på det nåværende tidspunkt den eneste saltglaserer i landet.

De synes det var litt spesielt å kunne bidra i Sør-Korea.

- Vi som er utdannet i Norge er vant til at det meste av impulser i faget kommer fra Østen, og slik har det vært siden 1950. Derfor var det ekstra moro med denne ovnen som tema, for dette er en teknikk som er genuint europeisk, sier de.

Spesiell prosess

Teknikken som Skognes og Narum bruker er noe som europeiske kunstnere har luktet på i flere tiår, men som er ganske ny og ukjent i Asia.

Skognes og Narum, forteller at teknikken går ut på at man lager glasuren ved å kaste vanlig salt inn i varmen ved topp temperatur (1280 grader celsius). Gassen fra saltet reagerer kjemisk med leirens overflate og danner glasur, noe de fleste kjenner fra Hollandske krukker med to hanker og blå dekor.

- Dette er en rasjonell teknikk der man bare trenger én brenning. Derfor har den blitt så populær i industriell keramikk, forteller de.

- Ovnen i Sør-Korea står nå klar til bruk for lykkelige hovedfagsstudenter, og vi ser med spenning frem til å se deres arbeider neste år.

Artikkeltags