Coca-Cola satser på Telemark

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

FYRESDAL: Høy kvalitet på vannet og Telemarks image som rent og naturlig gjorde at Coca-Cola Company valgte Telemark Mineralvann som sin nye samarbeidspartner på kildevann. Det betyr flere ansatte og lysere fremtid for både bedriften og kommunen.

DEL

Han gliser i det skjegget han ikke har, styreformann Bjørn Bunæs i Telemark Mineralvann. Det gjør han sammen med de ansatte, som ikke bare kan se sine egne arbeidsplasser sikret i årene fremover, men også ønske velkommen til flere nye.

TRE SMAKER

Førstkommende mandag går den første bilen lastet 51 840 flasker med det nye produktet Bon Aqua Silver, kildevann uten kullsyre, fra Fyresdal. Til sammen går det ut mellom 1,5 og to millioner flasker den første uka.

Målet er 16 0000 utsalgssteder over hele Norge, atskillig flere enn Telemark Mineralvann har hatt for kildevannet under eget navn.

Men det stopper ikke der. I midten av neste måned går den første lasten med Bon Aqua Silver i de tre smaksvariantene «naturell», «lemon» og «forest berries» til Sverige. Det vil si uten smakstilsetning, med sitron og med skogsbær.

INN HOS ICA

- Vi snakker om et samarbeid med et av verdens ypperste selskaper når det gjelder markedsføring og distribusjon. Det er det egentlig dreier seg om på dette nivået, sier daglig leder ved bedriften, Lars Bunæs til TA.

En av de største dørene som åpner seg, er hos dagligvarekjeden ICA, hvor Telemark Mineralvann tidligere ikke har hatt innpass.

– Allerede fra starten av regner vi med at salget vårt øker med mellom tretti og førti prosent. Coca-Cola har nå enerett på vann fra Telemarks-kilden, dermed går vårt eget merke ut av markedet.

Bon Aqua-navnet er for øvrig godt innarbeidet av Coca-Cola gjennom en årrekke som en drikk med kullsyre.

«PREMIUM BRAND»

Styreformann og gründer Bjørn Bunæs er svært forsiktig med å gi noe konkret anslag for hva det kan bety når det gjelder arbeidsplasser, omsetning og markedsandeler.

- Det sier seg selv at vi trenger flere folk når aktiviteten øker, sier han. – Jeg har anslått åtte nye arbeidsplasser, så får vi se.

Med samarbeid med et selskap som finnes i så å si alle verdenshjørner, er det også lov til å tenke enda større. Bunæs tror allikevel ikke at det vil bli noe masseprodukt.

- Det vi ser for oss er at det kan bli et såkalt «premium brand», altså et kvalitetsprodukt for spesielle nisjer i andre land. I så måte kunne vi heller ikke fått noen bedre samarbeidspartner enn Coca-Cola.

SMILTE BREDT

Det var ikke akkurat «business as usual» på Telemark Mineralvannfabrikk i går. Helikoptre landet og tok av i ett sett, med vekselvis folk fra både Coca-Cola Norge og internasjonalt og pressen. Ordfører, kommuneadvokat(?) og rådmann var også til stede.

Allikevel gikk produksjonen så langt TA kunne se som vanlig, selv om smilene til de ansatte nok var bredere enn normalt under lunsjen.

Om telemarkinger er aldri så nøkterne, så er det viktig at det er viktig at navnet kommer Telemark kommer frem. Det gjør det også, som trykket bakgrunnstekst på den nye etiketten.

Fant «great water»

- Folk forbinder Telemark og Norge med renhet og naturlighet, sier administrerende direktør Richard Harris i Coca-Cola Norge.

Sammen med Laurie McAllister, en herre med den lange tittelen «manager of new beverages and innnovation for Europe» (europasjef for utvikling av nye mineralvanndrikker) var han kommet luftveien til Fyresdal

- Vi lette etter «great water», og vi fant det her, sier McAllister.

TESTING, TESTING

For et konsern som Coca-Cola er imidlertid ikke «great water» nok. Folk må like hele konseptet, emballasje og det hele. Og det gjorde de, både svensker og nordmenn.

- Først testet vi vannet på 500 forsøkspersoner, så emballasjen, sier Harris. – Begge deler falt i smak. Deretter gjentok vi samme øvelsen i Sverige, med samme resultat. Derfor er vi her i dag.

«VERDENS BESTE»

Samtidig understreker Bjørn Bunes at dette også er et krevende samarbeid.

- Coca-Cola forventer høy kvalitet og kostnadseffektivitet, og det er ingen grunn for oss til å hvile på laurbærene, sier Bunæs. Avtalen går i første omgang over seks år.

- Produksjonsutstyret må kontinuerlig renses og testes, og mye av det skjer i laboratorier ute av huset her i Fyresdal.

- Vannet er imidlertid uforandret, sier Bunæs. – Vi rører ikke verdens beste vann.

Artikkeltags