(Nettavisen): Som kjent har oljeprisen steget til historisk høye nivåer de siste ukene. Mandag 7. mars nådde prisen en foreløpig topp på 139 dollar fatet – mens norske bensin- og dieselpriser kom helt opp i 26–27 kroner enkelte steder.

Analytikere i Rystad Energy har anslått at vi kan få oljepriser opp i over 200 dollar fatet og pumpepriser for bilistene på rundt 30 kroner, kanskje helt opp i 40 kroner.

Drivstoff-forbruket til et fly i kommersiell trafikk er enormt – og som en konsekvens kan vi vente oss en markant stigning i billettprisene.

– De norske har ikke sikret seg

Normalt står drivstoffprisene for 25–30 prosent av kostnadene for et flyselskap. Og vanligvis sikrer de fleste ikke-amerikanske selskap seg mot endringer i drivstoffprisene med langsiktige kontrakter, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS.

Men på grunn av pandemien har denne normaliteten ikke vært like normal de siste årene.

Dette har vært utfordrende for mange selskaper som da må forplikte seg til et bestemt volum.

Det blir vanskeligere å planlegge, og derfor er det mange nå som ikke sitter på slike langsiktige kontrakter, forklarer analytikeren. Og blant selskapene som ikke sitter på slike langsiktige kontrakter er de norske flyselskapene Norwegian, SAS og Flyr:

– De norske har ikke inngått langsiktige kontrakter for drivstoff – så da vil konkurransebildet mellom dem bli ganske likt. De må betale det samme for drivstoffet, sier Elnæs.

Men flybensin shoppes ikke flere ganger i uka, og derfor er det en liten treghet i systemet før det slår ut for forbrukerne:

– Billettprisene vil øke om fire til seks uker, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS.

– Kan ødelegge gjenreisingen

Internasjonale lavprisselskaper som Ryanair og Wizz Air har vært i en langt bedre finansiell situasjon gjennom pandemien, og har derfor kunnet lande mer langsiktige kontrakter som sikrer dem bedre mot den ekstreme veksten i oljeprisen, påpeker Elnæs.

Han peker også på at økte drivstoffpriser er lite gunstig for gjeldstyngede SAS, som har usikret gjeld på 30 milliarder svenske kroner.

Den danske analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank skrev om dette i en analyse etter at selskapet la fram sine trafikktall mandag.

«Dagens trafikktall viser at gjenreisningen i trafikken er i gang igjen etter Omikron-tilbakeslaget. Det er likevel veldig langt igjen til tidligere tiders inntektsnivå, og akkurat nå truer massive stigninger i drivstoffprisen med å trekke teppet vekk under gjenreisningen av inntektene til SAS», skriver Pedersen i analysen sitert av NRK.

Kan øke med opp mot 50 prosent

Elnæs anslår at en ti prosents økning i oljeprisen vil bety 3 prosent påslag på billettprisene.

I løpet av de siste to månedene har oljeprisen økt med 40 prosent, men en mer langvarig Ukraina-krig kan, som Rystad anslår, dra prisen opp mye mer enn det: vi kan få en 150 prosent økning fra januarprisene, hvis oljeprisen krysser grensen på 200 dollar.

Med utgangspunkt i flyekspert Elnæs’ beregninger kan billettene få et prishopp på 45 prosent hvis oljeanalytikernes mest dramatiske prisanslag slår til.

I tillegg til oljeprisen, påvirker etterspørselen også prisene. Forsikringsselskapet If opplyser til nettstedet flysmart24.no at de får mange henvendelser om mulighetene for å avbestille, og Finn Reise melder om rundt 30 prosent nedgang i reisesøk etter krigsutbruddet i Ukraina.

Sanksjonene mot Russland medfører dessuten at fly som skal på langtur til Øst-Asia må fly lange omveier utenom det russiske luftrommet. Dette koster også dyrt.

For de som ikke er i en prissikret posisjon, blir dette veldig dyrt. Det koster 100.000 kroner i timen å fly disse flyene. Med en omvei på fem timer hver vei, blir det fort en million tur/retur. Er det i tillegg lite belegg, blir det en høy andel som passasjerene må betale, om dette skal kunne dekkes inn.

Det er få alternativer til å la passasjerene dekke inn kostnadene, selv om lakseeksport kan finansiere noe av fraktkostnaden, poengterer Elnæs:

– Det er et usikkert marked. Avbestilte reiser, konkurransesituasjonen og sanksjonene vil påvirke hvordan dette går. Fra mitt ståsted har de ikke noe annet valg enn å sette opp prisene. Vi må regne med at prisene vil opp i løpet av 4–6 uker – men det er vanskelig å si akkurat hvor mye. Etter to år med pandemi har de ikke råd til å fly med for mye tap, sier Elnæs.

– En klar bekymring

– Det er markedet som bestemmer hva vi klarer vi å ta betalt. Prisene er dynamiske og det vil de fortsette å være, men det er klart det er en bekymring at oljeprisen er så høy. Det er en utfordring for hele bransjen, sier Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Han bekrefter at Norwegian kjøper drivstoff i det som kalles spotmarkedet. Så langt har imidlertid ikke krigen i Ukraina påvirket billettsalget til sommerferien nevneverdig, bemerker Tuman:

– Jeg har ikke helt oppdaterte tall, men i det store bildet er det ikke store endringer for bestillinger framover, unntatt destinasjoner som ligge geografisk nær krigsområdene.

Et lignende bilde tegnes av John Eckhoff, pressesjef i SAS:

– Jeg kan ikke spå om dette. Det kom et drivstofftillegg under Irak-krisen, men det er ingen planer om dette ennå. Vi følger utviklingen og så må vi se hvordan vi får inntekter og utgifter til å gå opp. Vi ser jo betydelige høyere utgifter til drivstoff.

SAS har satt sin rute til Tokyo på pause fram til 1. mai, som følge av at det ikke er mulig å fly over det russiske luftrommet, opplyser Eckhoff. Selskapet har også en rute til Shanghai – denne går som planlagt, men får et tillegg i flyreisen på et par timer hver vei.

– Men enn så lenge har vi ikke merket noen negativ effekt på sommerbookingen, sier Eckhoff.