Navn: Lene Ellefsen (42)

Bakgrunn: Jobbet med salg i Altibox i mange år. Før det jobbet hun i klesforretningen Pepita.

Ny jobb: Leder for kurs og konferanse, Comfort Hotel Porsgrunn

Hva går jobben din ut på?

– Jeg er skikkelig potet. Jeg fikser og ordner det meste i forbindelse med møter, konferanser og events. Jeg treffer mye folk og elsker det, forteller Lene.

Hvordan fikk du jobben?

– Jeg fikk høre om at det skulle komme et nytt hotell i Porsgrunn, og det har jeg egentlig snakket litt om selv også, at vi kunne trenge et større hotell i byen. Jeg er opptatt av byutvikling og brenner for byen min. Jeg sendte deretter en mail til en bekjent som satt meg i kontakt med Teo (administrerende direktør ved Comfort Hotel Porsgrunn red.anm.). Jeg sa at om han hadde noe spennende på gang, burde han kontakte meg. Og det gikk jo ganske bra, smiler hotellets humørspreder.

Hva er det viktigste for deg i din jobb?

– Det viktigste for meg er å ha et godt arbeidsmiljø. Alt avhenger av det. Har man det bra på jobb, vil man også gjøre en god jobb, så enkelt er det. Både kunder og kolleger gir meg mye glede. sånne ting er viktig for meg.

Hvordan møter du mennesker?

– Jeg håndhilser og sier hei. Jeg er den blide her og er litt klovn. Så er jeg også veldig morgenfugl. Irriterende blid om morgenen, tror jeg. For noen iallfall.

Hva gjør du når du kobler av?

– Jeg har en sønn på to år så jeg leser mye og jeg leker mye. Samtidig driver jeg og øvelseskjører med min datter som tar lappen. Ellers er jeg glad i å gå i fjellet. Vi har en hytte i Bø i Tørdal, så når vi er der, senker jeg skuldrene og kobler helt av. Da finner jeg ro.

Hva var din første jobb?

– Å, jeg husker jeg jobbet hos frisøren på Borgestad. Der vasket jeg hår og ryddet. Jeg tror jeg gikk på ungdomsskolen den gang. Etter det jobbet jeg på McDonald’s og var med å starte restauranten i Porsgrunn.

Hva brukte du din første lønn på?

– Jeg kjøpte meg noen grønne krus, det husker jeg godt. Jeg tror jeg liksom skulle ha de til jeg skulle flyttet eller noe. Jeg drakk jo ikke kaffe engang, men de krusene skulle jeg ha.

Hvordan ser lunsjen din ut?

– Her har vi ikke en halvtimes lunsj om dagen, vi spiser når vi har tid. De lager utrolig god mat her, så frokosten går gjerne jevnt utover dagen.

Hva er noe som har gjort sterkt inntrykk på deg i løpet av din arbeidskarriere?

– Det er vanskelig å trekke fram én enkelt hendelse, jeg føler jeg får så mange positive tilbakemeldinger hele tiden. Da jeg jobbet på Pepita ble jeg invitert i begravelsen til en kunde som hadde mistet barnet sitt. Jeg har blitt invitert i konfirmasjoner og brylluper til folk som egentlig ikke står nær meg. Sånt varmer. Men det har nok noe å gjøre med at jeg er utadvendt og byr på meg selv. Da får jeg også mye tilbake. Det gleder meg, avslutter hotellets blide Lene Ellefsen.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor ansatte du Lene?

– Jeg er opptatt av balanse og jeg ser for meg to vektskåler. På den ene siden har vi de gode Choice-ambassadørene som har jobbet lenge i kjeden. På den andre siden har vi den friske inspirasjonen. De med engasjement og pågangsmot. Lene kommer fra byen, hun vet hva det vil si å representere et selskap og hun har et humør som smitter over på andre. Hun er en sterk og bra representant for hotellet, uttaler administrerende direktør ved hotellet, Teo K. Luisa.