Gå til sidens hovedinnhold

Tuva fikk æren å klippe snora: – Deilig å få en tryggere skolevei

LUNDE: Her får hun æren av å klippe snora under en høytidelig markering. Nå får Tuva og de andre elevene en tryggere skolevei.

Onsdag var det storstilt feiring og markering med besøk av ordfører Bjørg Tveito Lundefaret, fylkesordfører Terje Riis-Johansen og utvalgsleder Arve Høiberg for samferdsel i Vestfold og Telemark.

En lokal løsning

Den trafikksikre løsningen for myke forgjengere skulle egentlig ikke vært mulig å få til. Et tidligere anslag fra Statens vegvesen beregnet dette til å koste over 200 millioner kroner, men det var en helt annen type av utførelse.

Lokalbedriften Tveito maskin kom med sin løsning, og dermed var det mulig å satt inn en kulvert ved siden av veibanen som sikrer de myke trafikantene.

Les også

Har ventet i 39 år på en trygg undergang: – En gledens dag

Ikke rart det var fest og markering i Lunde denne dagen.

– Det var en veldig fin seanse. Det var kjempemoro, og dette har vært noe vi har kjempet for lenge, sier Anders Skogheim i velforeningen. Enkelte beboere på Tollahotten har ventet i 39 år.

Velforeningen ville verdsette Tveito maskin og laget en egen kake til arbeiderne på Tveito maskin. Den ble mottatt med stor glede i lunsjen.

Klippet snoren

– Dette er veldig bra, nå får vi en trygg skolevei, forteller Tuva Norheim Brukåsa (11), som fikk æren av å klippe snora.

Resten av skolegangen slipper hun å kjenne på redselen.

– Jeg har følt meg utrygg noen ganger, sier lundejenta som snart fyller 12 år.

Mye å glede seg over

Ordføreren i kommunen hadde også mye glede seg over, hun har kjempet for en bedre løsning i mange år. Desto bedre smaker det når hennes tidligere familiebedrift løste oppgava.

– Jeg er veldig fornøyd. Det var moro at det var Tveito maskin, og det var moro at det var en lokal leverandør som fikk det til. Dette er en stor dag for Lunde, sier hun.

Det har vært flere krevende oppgaver å løse av i hennes tid som ordfører.

– Men nå kan jeg i hvert fall sette et kryss over denne, smiler hun.

– En god dag på jobben

Fylkesordføreren smilte også godt.

– Dette er en veldig god dag på jobben. Vei er en stor del av det vi holder på med, og det blir mest fokus på det som ikke er bra. Nå kan vi glede oss over noe som blir bra, og det er så moro å se engasjementet her, sier han.

Og ikke minst at flere dårlige veier er i ferd med å endre seg. Jobben er i gang med Åse bru, den skal stå klar til høsten. Veiprosjektet Kaste-Stoadalen blir avlastningsvei for den trafikkfarlige Lannaveien. Den skal stå ferdig i 2024, lyder de siste prognosene på.

– Akkurat nå er Nome kommune et senter for veisatsingen i fylkeskommunen, påpeker Riis-Johansen.

God lokal løsning

Arve Høiberg er utvalgsleder for samferdsel i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

– Jeg begynte i den jobben høsten 2019, og da jeg kom på besøk til Nome kommune, var denne undergangen det første Bjørg viste meg. Hun sa at vi vet hvor mye det koster, og vi trenger hjelp til den siste biten. Nå har Nome kommune og fylkeskommunen bidratt til å få det i havn. Den siste regninga er betalt, og vi sitter her med en fantastisk kulvert, sier han.

Han har også stor sans for måten det ble løst på.

– Det står i stil med det vi ønsker i fylkeskommunen. Det å kunne jakte på lokale gode løsninger innenfor gunstige økonomiske rammer. Det ønsker vi å få til mer av, sier han.

Snaue ti millioner

Det ble også en strålende dag for Silje Haugane. Hun er avdelingsleder i avdeling for samferdsel og kommunalteknikk i Nome kommune.

Hun kan ikke være 100 prosent sikkert på sluttsummen, men det ser ut til å en prislapp på ti millioner kroner, som budsjettert.

– Sluttdatoen er 1. juli, og derfor har vi ikke de endelig tallene. Det er noen endringer vi driver med. Men det ser ut til å bli rundt ti millioner kroner.

Altså 20 ganger mindre enn Statens vegvesen. Hun understreker at det overslaget var basert på andre forutsetninger, blant annet at jobben skulle gjøres mens togene gikk for fullt.

– Det er tilfredsstillende å kunne gjennomføre dette. Vi var en stund ganske alene om å mene at denne lokale løsningen var grei, og vi har virkelig jobbet med dette.

– De gode ordene var vel fortjent, sier avdelingsleder Bjørn Lona i planlegging og arealforvaltning i Nome kommune. Haugane fikk skryt på mange kanter.

Jobben begynte på høsten 2019 og siden i fjor vår har dette tatt mye av hennes tid. Men nå kan hun endelig glede seg over å være i havn.

Koste seg med kake

Daglig leder Hallgeir Lie i Tveito maskin koste seg med kake og mange godord som gikk i lokalbedriftens retning.

Undergangen vil bli stående som en bauta over hva Tveito maskin har utrettet i hjembygda.

– Det er litt moro, og Bjørg har jobbet veldig aktivt for dette. Hun kom til oss og lurte på om det fantes noen alternativ til forslaget på 200 millioner kroner. Det er litt artig at det vi spilte inn har blitt en realitet.

Jobben ble gjort under tidspress. Hvert kvarter over tidsfristen på 72 timer på togfrie helga, ville kostet dyrt for den lokale entreprenøren. Den marginen klarte de fint, med ti timers margin.

– Jobben tok litt lengre tid enn vi hadde håpet på, men det kommer alltid noe uforutsett, sier Lie. Og det er ikke første gangen Tveito maskin har klart å levere til stramme tidsfrister, forteller han fornøyd.

– Jeg tror også de ansatte setter pris på utfordringen. Selv om det er hektisk, så tror jeg de liker det.