(OA): Eika-kunder over hele landet kan ha en overraskelse i vente når de sjekker nettbanken tirsdag kveld. Informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika-gruppen bekrefter overfor OA at bevegelser på konto er reversert, slik at mange har fått minussaldo.

– Det er beklagelig når slike feil skjer, og de får konsekvenser for folk. Det som er viktig for Eika nå er å få den rettet så raskt som mulig, sier Stig Håvard Blikseth i Totens Sparebank til OA.

En av de som oppdaget dette var Tor Arne Brekne fra Søndre Land. Han skulle betale for mat på butikken på Gjøvik, men fikk beskjed om at kortet ble avvist. Dette ble han overrasket over, da det var dagen etter at lønnen hadde kommet inn. Brekne jobber som journalist i Oppland Arbeiderblad. Han måtte deretter betale for maten med et kredittkort, og sjekket så kontoen han har i Etnedal Sparebank.

– Der var hele lønnen fra arbeidsgiver trukket tilbake, sier Brekne.

OA kjenner til at flere lønnsmottakere har sett hele lønna gå i retur. Det skal være stort trykk på Eikas kundesenter som en følge av feilen. En kunde har fortalt OA at de har fått beskjed om at det er ventetid på 20 minutter og at de er nummer 50 i køen.

– Når slike ting skjer, så er det ikke uvanlig at vi får ekstra mange henvendelser lokalt. Derfor regner jeg med at det blir litt ekstra trøkk på kundesenteret vårt i morgen også, sier Blikseth til OA.

Feilen ble oppdaget før klokken 18:00 i kveld.

– Dette er sterkt beklagelig, og vi jobber med å få ordnet problemet så raskt som mulig. Feilen oppsto i forbindelse med retting av feil hos en av våre underleverandører, som førte til følgefeil i våre kjernesystemer, sier Ulven.

Ulven sier at feilen er funnet, og at det er blitt jobbet med feilretting siden klokken 18.

– På nåværende tidspunkt er det vanskelig å si noe om når det kan rettes opp, men det skjer så raskt som mulig, sier han klokken 20.20.

– Vi er nødt til å lære av våre feil, så vi unngår at de skjer igjen, sier Blikseth til OA.