Ikke les denne saken hvis du er 80 år eller eldre

Grått hår: Den dagen Grenlandsbanen eventuelt blir en realitet, er det stor fare for at du har fått grått hår om du ikke har fått det ennå. Jarle Vaage fra Jernbaneverket orienterte bystyret torsdag. foto: ørnulf holen

Grått hår: Den dagen Grenlandsbanen eventuelt blir en realitet, er det stor fare for at du har fått grått hår om du ikke har fått det ennå. Jarle Vaage fra Jernbaneverket orienterte bystyret torsdag. foto: ørnulf holen

Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: For da er det svært liten sannsynlighet for at du er i live den dagen dette skjer. Hvis det skjer da.

DEL

Skien bystyre ble torsdag orientert om Jernbaneverkets konseptvalgutredning (KVU) for vurdering av Grenlandsbanen (den planlagte sammenkoblinga av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, mellom Porsgrunn og Gjerstad). Prosjektleder Jarle Vaage fra Jernbaneverket sa at dette kan skje tidligst i 2030, eller kanskje først i 2035. For Grenlandsbanen kan først bygges når intercity er bygget ut.

Og det er heller ikke sikkert at en ender opp med en Grenlandsbane i det hele tatt. For ett av momentene de må vurdere er om prosjektet er samfunnsøkonomisk nyttig i framtida.

– Store prosjekter må ha god samfunnsøkonomisk analyse. Vi lager ei anbefaling, men det kan godt tenkes at regjering og departement vedtar noe annet, sa Vaage.

Tre av alternativene de ser på er en indre korridor mellom Skien og Neslandsvatn, en midtre korridor via Menstad, Tangen og Brokelandsheia, samt en ytre korridor, som ikke skal innom Porsgrunn, men via Rugtvedt og Tangen.

– Hvorfor så lang tid?

Etter at konseptvalgutredninga, som altså kan ende opp i ei anbefaling om ikke å bygge Grenlandsbanen i det hele tatt, er ferdig, skal den ut på høring. Og lokalpolitikerne vil få saken tilbake i forbindelse med framtidige kommunedelplaner og fylkesdelplaner.

– Jeg lurte litt på hvorfor det tar så lang tid. Du sa 2030 eller 2035, og da tror jeg de fleste av oss ikke er her lenger, konstaterte Emilie Schäffer (H).

- En grunn til at dette ikke bør starte i morgen er fordi det ikke er nyttig for oss før intercity er ferdig, svarte Vaage.

Harald Christiansen (Ap) mente at Jernbaneverket bruker veldig mye penger på konseptvalgutredninger.

– Det er ei forutsetning at togene går når de skal, men om sommeren er det problemer med solslyng og om vinteren er det trøbbel med kulda. Hadde det ikke vært mye bedre å bruke penger på å gjøre folk klar over når togene går? Det her høres ikke helt bra ut, mente Christiansen.

Høyere makter

Vaage svarte at de har startet på dette nå fordi det er bestilt av Finansdepartementet.

– Det er det enkle svaret, sa Vaage.

Flere representanter gjorde det helt klart at Grenlandsbanen bør komme innom Skien.

– Som vi sier i KrF, vi håper for Guds skyld at den gjør det, sa Per Morten Norborg (KrF).

Artikkeltags