Godt og blandet fra fersk teatersjef

Artikkelen er over 5 år gammel

Norges yngste teatersjef har inntatt Klosterøya. Thomas Bye vil dele hver sesong på Teater Ibsen inn etter temaer, og åpner friskt med tro, håp og kjærlighet – og et høyere aktivitetsnivå.

DEL

Han har så vidt rukket å overta sjefstolen etter Anders T. Andersen, men 32-åringen er i full sving med å legge siste hånd på repertoaret for høsten 2015 og våren 2016. Det meste er klart. Thomas Bye er selv litt overrasket over resultatet, som spenner fra Jobs bok til musikkteater om Snåsamannen, via bekmørk, men humoristisk monolog til en komedie om kvinnekroppen. Første store forestilling til høsten blir en nydramatisering av Jules Vernes-klassikern «Jorda rundt på 80 dager».

HYLLER FANTASIEN

– Jeg har nettopp begynt, men det har vært en spennende og bratt læringskurve. Det er masse å sette seg inn i, men først og fremst er det gøy, sier Thomas Bye som kommer til regionteatret med mange ideer på blokka.

Kunstnerisk profil er et tema han har fundert over i det siste.

– Som skuespiller har jeg alltid vært innholdsorientert. Jeg er mer opptatt av innhold enn av form, og ønsker å dele hver sesong i bestemte temaer. Alle forestillingene den sesongen skal behandle det temaet på en eller annen måte, forteller Bye, som starter opp med tro, håp og kjærliget – med ekstra vekt på tro.

Han liker dokumentarteater, men vil også hylle fantasien og teatermagien. Etter familieforestillingen «Jorda rundt på 80 dager», som han skal dramatisere, går Teater Ibsen i gang med «Jobs bok», en dramatisk lesning der inntil 30 publikummere blir invitert til å sitte rundt et langbord sammen med to skuespillere. Tilskuerne skal slippe å medvirke, men de vil få utlevert hver sin bibel.

DET ALLER VERSTE

Den ferske teatersjefen mener at tro er et av de viktigste temaene å diskutere i verden i dag.

– Jeg er selv ikke-troende og finner teksten om Job problematisk, sier Bye.

Det handler om Det ondes problem, påpeker han. Det blir litt av et sprang derfra til kulturskolens juleforestilling og deretter «Det beste av det verste».

Teatrets faste skuespillere Jan Ø. Wiig, Sylvia Salvesen og Ola Otnes skal sammen med regissør Aslak Moe se tilbake på teatrets 40 årige historie ved å dra fram alt det dårlige de har vært med på i løpet av lange skuespillerkarrierer. Bye tipper det blir både selvironisk og selvutleverende, men også allmenngyldig. De fleste av oss har drømmer og visjoner vi vil oppnå i livet.

HELT USENSURERT

En som har litt av et liv å berette om er Byes samarbeidspartner, regissør og dramatiker Morten Joachim. Han har skrevet monologen «Fire begravelser og et bryllup» med utgangspunkt i sin egen familiebakgrunn.

– Jeg gråt og lo da jeg leste teksten hans for første gang. Monologen er så sort og så morsom, og den ender opp i et stort, lysende håp, sier Thomas Bye.

Morten Joachim, som blant annet har hatt regi på Riksteatrets «Doktor Proktors prompepulver» og «Marispelet» på Rjukan, har alltid fått høre at han er et typisk løvetannbarn.

– Jeg vokste opp i et tungt kriminelt og ruspåvirket miljø der samtlige familiemedlemmer, med noen få hederlige unntak, har sittet i fengsel, opplyser Morten Joachim. I dag er det bare søsteren hans som er i live av nærmeste familie. Til tross for det mørke utgangspunktet, føler han at han har hatt en flott og vanlig barndom.

– Jeg drøfter hvordan identitet i seg selv oppstår, sier Morten Joachim, som lover å være så åpen og usensuert som mulig, dog uten å innta en helte- eller martyrrolle.

KVINNEKROPPER

Før Morten Joachim går på scenen skal Teater Ibsen sette opp stykket «Kvinne kjenn din kropp», basert på kultboka ved samme navn. Dette blir et samarbeid med det danske teatret Mungo Park, som hadde stor suksess med forestillingen i København. Hvordan ser vi egentlig på den naturlige kvinnekroppen i dag? Har det i hele tatt blitt noe bedre? er spørsmål som stilles i komedien.

– Her iscenesetter vi alt fra overgangsalder til orgasmer foran publikum, røper Thomas Bye.

«Snåsamannens hender» er en annen forestilling som kan vekke debatt. Med utgangspunkt i tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssens mye omtalte bruk av Joralf Gjerstads påståtte helbredende evner, skal Teater Ibsen produsere et musikkteater som drøfter tro og overtro. Thomas Bye har klart å få et av sine store forbilder, svenske Klas Abrahamsson, til å skrive forestillingen. Han mottok nylig den svenske Ibsen-prisen.

Abrahamsson står tidligere bak «Min venn fascisten» og den musikalske møbelsagaen om IKEA-grunnlegger Ingvar Kamprad, for å nevne noe.

– Jeg satt på en fortelling som han er perfekt til å dramatisere, uttaler Thomas Bye.

NYE FOLK

Selv om Bye setter opp en del nytt materiale, har han ikke vært ute etter å markere seg med en «ny, norsk dramatikk-profil». Den ferske teatersjefen har også ansatt to nye skuespillere på toårskontrakter. Fra høsten blir Mari Dahl Sæther fra Kirkenes og Kasper Skovli Botnen fra Oslo nye medarbeidere. Det legges videre opp til flere gjestespill framover.

Thomas Bye ba folk via Facebook om å kontakte han om de var interessert i å gjestespille på teatret. Han fikk nærmere 50 henvendelser.

«Happy birthday, Putin» og «Konflikten», som omhandler Midtøsten-problematikken, er et par av stykkene som seiler opp. Han planlegger arrangementssamarbeid med Literaturhuset og ser på muligeten for færre spilledager i uka, men lenger spilletid totalt for flere av produksjonene. På den måten kan flere rekke å få med seg forestillingene.

Artikkeltags