Store hull i mobildekningen langs E18

RART: – Daglig kjører det tusenvis av mennesker langs E18, mange av dem forretningsdrivende som må ha telefonforbindelse hele veien. Jeg synes det er rart Telenor ikke har sørget for at det i alle fall er full dekning for vanlige mobilsamtaler, sier Rune Edvåg, daglig leder i logistikkbedriften Aditro Norway i Re

RART: – Daglig kjører det tusenvis av mennesker langs E18, mange av dem forretningsdrivende som må ha telefonforbindelse hele veien. Jeg synes det er rart Telenor ikke har sørget for at det i alle fall er full dekning for vanlige mobilsamtaler, sier Rune Edvåg, daglig leder i logistikkbedriften Aditro Norway i Re Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Telenor bygger ut 4G-nettet, men vanlige telefonsamtaler faller fortsatt ut langs E18.

DEL

– Jeg synes det er rart at Telenor ikke bygger ut nettet slik at vi i alle fall ikke mister vanlige telefonsignaler langs E18. Vi er tross alt i 2015.

Det sier daglig leder i logistikkfirmaet Aditro, Rune Edvåg.

Han er sjef for de enorme lagerhallene Aditro på Haugan like vest for Kopstad. Selv bor han i Tønsberg.

– Når jeg kjører hjemover, vet jeg at det ikke nytter å ta telefoner før jeg nærmer meg Tønsberg, sier Edvåg.

MISTER SIGNALENE

Han kjører også ofte til Oslo.

– Også der opplever jeg at forbindelsen faller ut, men da er det mindre stedsbestemt og uten noe mønster. Sør for Kopstad er det så dårlig at jeg bare lar være å ta telefoner der, sier Edvåg, som forteller at han har en Samsung mobiltelefon koblet til bilens trådløse anlegg.

– Jo, det er rart forbindelsen er så dårlig. Det kjører jo tusenvis av mennesker på E18 hver dag, mange av dem forretningsdrivende som må ha forbindelse hele veien, sier han.

NHO: FOLK ER FRUSTRERT

Regiondirektør Kristin Saga i NHO følger opp:

– Jeg opplever ofte å bli brutt fordi forbindelsen faller ut, sier hun om E18-samtaler.

– Flere opplever det samme. Jeg tror mange er frustrert.

En test Tønsbergs Blad selv foretok torsdag mellom byen og Kopstad, bekrefter det både Edvåg og Saga opplever. Et stykke nord for Gulli begynner signalene å bli svakere, for nesten å forsvinne i Hemtunnelen. Mellom tunnelene videre nordover er det bedre. Først i det vi nærmet oss Kopstadkrysset var det mulig å få full forbindelse med mobiltelefonen.

Vi har også testet sørover på E18 mot Kristiansand. Særlig i Bamble-området er det store hull i dekningen.

BEDRE PÅ GAMLE E18

Telenors egne dekningskart viser at telegiganten har gitt bilistene på gamle E18 i nordfylket langt bedre forhold. Der er det full spiker på 4G-nettet, mens det fra første avkjøring til Holmestrand og nordover på nye E18 til Sande så vidt er dekning for vanlige telefonsignaler.

Kartet bekrefter også at det er store områder sørover på E18, særlig i Telemark, som kan gi telefontrøbbel.

TELENOR LOVER STORE BEDRINGER

– Type mobiltelefon og hvor den er i bilen påvirker forbindelsen.

Det sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Han er klar over problemene i Vestfold og Telemark.

– Før jul rettet vi parametersettingen i tunnelanlegget sør for Kopstad. Vi har ikke hatt brudd etter det.

LEGG TELEFONEN PÅ DASHBORDET

– Hvilken telefon man har og hva slags bil man kjører har stor betydning, sier Amundsen, som understreker at det kan være avgjørende for forbindelsen at telefonen ligger på dashbordet og ikke i en lomme.

Ifølge dekningsdirektøren er det byttet mellom 2G, 3G og 4G-signaler langs veien som volder bry for mobiltelefonene.

Amundsen forteller at Telenor i år vil  styrke 3G og 4G-dekningen fra Drammen til Tønsberg langs E18 og langs jernbanen mellom Tønsberg og Oslo.

– Vi gjør mesteparten i år, men det kan hende vi kommer et stykke inn i 2016 før denne utbyggingen er helt ferdig.

KOMPLISERT

Samtidig understreker dekningsdirektøren at mobildekning er en komplisert affære.

– Hvis man bare kjører med 2G, er et faktisk full dekning langs E6 fra Kirkenes til Oslo og videre på E18 til Kristiansand. Men i mange tunneller mellom Oslo og Tønsberg er det fortsatt bare GSM-dekning.

Problemet oppstår altså når telefonene skal foreta lynkjappe skifter mellom de ulike nettene som er langs veien. Da hjelper det ikke om telefonen ligger i en lomme eller i setet, Amundsen forteller at signalet kan svekkes mye bare ved å senke telefonen fra dashbordhøyde og én telefonlengde ned.

– Og hvis man attpåtil starter opp en samtale i et område med 4G-dekning like før en tunnell, som bare har GSM-dekning, kan det bli brudd. Dette er kjempekomplekst.

FARADAYS BUR

At flere biler blir bygget med stadig bedre støyskjerming gjør ikke saken bedre. Ifølge Amundsen finnes det biler som ikke engang bombrikkeleserne langs veien klarer å hente signaler fra, bilene er rett og slett svært effektive Faradays bur. Det finnes ikke noe bedre vern mot lynnedslag, prisen er at isolasjonen også går andre veien.

– Bilene i seg selv demper signalet fra telefonen, sier han.

– Men kan dere ikke skru opp signalene fra basestasjonene?

– Nei, vi må rett og slett bygge flere basestasjoner, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen, som selv kjører land og strand over hele landet for å måle signalene.

Artikkeltags