Det er mange tagger i tannhjulene som får det hele til å gå rundt. Da tenker jeg på samfunnsmaskineriet, på ferieavvikling, på turistattraksjoner, på Telemark og på slusene. Slusene våre, som er en ganske fantastisk imponerende del av vårt område.
Disse unge kvinnene og mennene, er med på å holde i gang dette fabelaktige nettet av systemer som løfter store og små båter inn til det innerste av indrefileten i Telemark. 72 meter løfter de båtene.
Og omfanget av det hele er ganske stort. De er ni mennesker som forvalter alle disse tingene. Og det de har ansvar for, er antakelig ganske mye mer, vesentlig mer, enn mange er klar over.
De forvalter 74 bygninger med stort og smått. Som i all hovedsak ser ut til å være velstelt, godt vedlikeholdt, framstår oftest som nymalt og likevel preget av tidens tann og kanalens historie.
De har fire dammer - som skal ivaretas. Det finnes altså åtte sluseanlegg. Som selvfølgelig skal smøres og passes på. De bygger også de ganske massive treportene, basert på gamle metoder.
Her vises det respekt for tradisjon og historie. Dessuten er det dumt å endre på noe som fungerer og har gjort det i mer enn 100 år. Og så skal de skal driftes, de skal løfte båter både opp og ned når folk er på tur inn og ut av vårt eventyrlige fylke.
At det også er ganske mange bryggeanlegg, det er plener og blomster og masse små detaljer som skal til for at det hele skal se så fint og vakkert ut som det faktisk gjør, viser at gjengen som jobber med dette virkelig gjør en innsats. Jeg merker det selv, som telemarking på 30. året, hvor stolt jeg er når noen utenfra kommer og besøker kanalen «vår».
Det finnes innsats, erfaring og en ganske massiv yrkesstolthet blant de som jobber daglig med dette. Man kan se på alle de unge menneskene at de synes det er stas å ta i et tak mens folk på Henrik Ibsen og Victoria, eller i andre båter, betrakter både mekanikk og manuell innsats med ærefrykt. Og alle smiler når de ser båtene komme. Varme og ekte smil.
Kanalen har en strekning på 105 kilometer fra Hjellebrygga til Dalen. Eller 80 kilometer til Notodden.
Den sto ferdig så tidlig som i 1892 - hvilket ikke gjør det mindre imponerende. Hva de fikk til for 131 år siden.
500 mann jobbet i fem år med å sprenge seg vei innover i Telemark.
Høydeforskjellen som båtene løftes er altså ganske formidable 72 meter.
Og man må bli i godt humør av navn som Løveid sluser, Ulefoss sluser, Eidsfoss sluser, Vrangfoss sluser, Lunde sluse, Kjeldal sluse og Hogga sluser.
Så da synes jeg i grunn det var på sin plass å lage en fotomontasje som jeg håper skal illustrere nettopp det frodige, vennlige livet langs kanalen og ved slusene. Slusefolket leverer.
De er blant de viktige tannhjulene som gjør at vi alle, på denne tiden av året, med et svulmende stolt hjerte kan si:
Velkommen til Telemark