Slik takler du underkjølt regn

PASS PÅ: Underkjølt regn lager et isdekke over hele kjørebanen. (Illustrasjonsfoto: Audun Braastad, NTB Scanpix/ANB)

PASS PÅ: Underkjølt regn lager et isdekke over hele kjørebanen. (Illustrasjonsfoto: Audun Braastad, NTB Scanpix/ANB)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Selv biler med gode piggdekk risikerer å skli rundt som Bambi på isen.

DEL

Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, kaller vi det underkjølt regn. Derfor lager underkjølt regn et isdekke over hele kjørebanen. Det gir dårlig friksjon og skaper farlige kjøreforhold.

– Selv biler med gode piggdekk risikerer å skli rundt som Bambi på isen, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– De samme føreforholdene får vi når regn har frosset på bakken over natten, fortsetter han.

– LIVSVIKTIG

Under disse vanskelige kjøreforholdene er det likevel gode piggdekk som takler det best. Likevel er det viktig å være klar over at litt slitte piggdekk også kommer til kort på dette underlaget. Faktisk er piggfrie dekk bedre enn slitte piggdekk.

– Det viktige for de som kjører i områder med saltede veier, er å vaske dekkene jevnlig med dekkrens eller sterkt blandet Zalo-vann. Saltet binder veistøv og annen skitt fra veibanen. Det gir en glatt overflate på dekkene og dårlig veigrep, sier Jan Ivar Engebretsen.

VARMEAPPARAT

Ved underkjølt regn er det ikke bare veigrepet som blir utfordrende. Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is. Når underkjølt regn treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta.

– Det er viktig at du får mest mulig av kupévarmen til å varme opp frontruta slik at regnet ikke får mulighet til å fryse, sier Engebretsen.

Artikkeltags