Foreldrene trimmer ungenes el-sykler

Artikkelen er over 5 år gammel

STATHELLE: Ved hjelp av enkle grep kan såkalte el-sykler manipuleres til å oppnå en langt større hastighet enn de var ment for. At ungdommer helt ned i 12-årsalderen sendes ut i trafikken på slike sykler får trafikkskolene til å riste på hodet.

DEL

El-sykler har blitt populært blant ungdommen, og er i stadig større grad å finne i trafikkbildet. Sykkelen, som har en hjelpemotor for å gjøre tråkkingen lettere i tunge bakker, krever ingen form for opplæring, og barn og ungdom helt ned i 12-årsalderen kjører rundt på disse i trafikken.

Det får trafikkskolene til å riste oppgitt på hodet.

Richard Sommerseth, som er daglig leder hos Nr 1 Trafikkskole - Kragerø og Stathelle, er en av dem som reagerer og advarer mot den uvettige bruken av disse syklene.

- DET ER SKREMMENDE

- Jeg synes det er skremmende at de får lov til å betjene dette i trafikken, sier han til TA.

Han legger til;

- For dem er dette et leketøy. De kommer susende på gangveier og mot enveiskjøringer, uten noe forståelse for vikeplikt. Det skremmer meg også at foreldrene er med på dette, og manipulerer syklene for dem, sier Sommerseth.

ØKER HASTIGHETEN

For med enkle grep kan sykkelen gå fra å ha en makshastighet på 25 km/t, til å få en fart opp mot 60 km/t. Sommerseth kjenner til flere ulykker og nestenulykker som følge av dette.

- En far hadde kjøpt en el-sykkel til datteren sin, og han hadde også manipulert den for henne. Det endte med at datteren gikk i asfalten, og fikk kjeve og tenner knust, forteller Sommerseth.

- IKKE KALL DET SYKKEL

Sommerseth mener at en måte å bekjempe dette på er å la det bli krav om opplæring før man kaster seg ut i trafikken. Han synes også at det er idioti å i det hele tatt kalle en el-sykkel og en sykkel.

- Det minner mer om en el-moped, og når jeg selv møter på slike i trafikken tenker jeg at dette er en moped, og at føreren har førerkort og er en jeg kan ha et samspill med i trafikken. Slik er det ikke, sier Sommerseth, som opplyser at dette er en felles holdning blant alle trafikkskolene i Telemark. 

- FORELDRE HAR ET ANSVAR

UP-sjefen for Telemark og Vestfold sier han kjenner til problematikken med plomberte el-sykler, men viser til at man som foreldre har et ansvar.

- Foreldre bør sette seg inn i hva dette er, og mulighetene for å manipulere disse syklene. Det er viktig at de lytter til gode råd fra personer og organisasjoner som jobber med trafikksikkerhet, forteller Andreas Rødø til TA.

Han legger til at han deler bekymringen som har kommet fram.

- Dette er unge mennesker som plutselig får et redskap som fort kan la seg manipulere, betydelig. Dette er folk uten opplæring og erfaring i trafikk, som fort kan skape farlige situasjoner. Disse syklene ser jo ut som mopeder, og kan derfor skape forvirring og usikkerhet i trafikken, som igjen kan føre til ulykker, sier UP-sjefen.

IKKE PÅLAGT MED HJELM

Formelt sett blir disse el-syklene ansett som sykler. Det betyr at det ikke er pålagt med hjelm, selv om det blir anbefalt å benytte det.

- Når man manipulerer disse syklene til å yte en større effekt, det er da det blir farlig.

Men Rødø poengterer likevel at det ikke kun er en negativ side ved dette framkomstmiddelet.

- Det er en annen side som vi også må ha med. For folk som har begrensninger, er dette en utrolig fin måte å forflytte seg på, med forutsetning for at man følger reglene. Dette er ikke bare negativt, det er når det blir brukt på galt vis at problemene oppstår, avslutter han.

Artikkeltags