Gå til sidens hovedinnhold

Synes du det går tregt å lade på vinteren? Dette kan hjelpe

TELEMARK: Mange nye elbileiere får seg en overraskelse på vinteren. Da tar det lengre tid å lade og rekkevidden forkortes.

De fleste elbilkjøpere er klar over at rekkevidden reduseres vinterstid og at jo kaldere det er jo raskere bruker du opp strømmen på batteriet. Men at lading kan ta mye lengre tid enn på sommeren er en stor overraskelse for mange.

– Kulde er elbilbatteriets verste fiende. Det er rett og slett vanskelig å få batteriet varmt nok om vinteren til at du får ladet bilen best mulig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Det krever litt kunnskap og planlegging av deg for å få den ladingen som elbil-produsenten lover. Strøm er ikke like enkelt som literen med drivstoff som renner ut av drivstoffpumpa.

– Mange er nok overrasket over både hvor mye rekkevidden forkortes og ikke minst hvor mye tregere hurtigladingen går i vinterkulda, sier Sødal.

Les også

Skodas nye elbil rykker stadig nærmere

Det er bilen din som bestemmer hvor fort du får fylt batteriet. Det betyr at selv om ladestasjonen sier at den gir deg opptil 150 kilowatt (kW), så er det bilen din som avgjør hvor mange kilowatt den faktisk lader med.

For å gjøre det enda litt vanskeligere, så er det også slik at du lader raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt.

– Denne kombinasjonen er viktig for å få maksimalt ut av ladestoppet. Lite strøm på batteriet og varmt batteri gjør at du sparer tid og penger, sier NAF-rådgiveren.

Les også

Denne bilen er en skikkelig prisbombe

5 enkle råd for rask lading:

Lad på slutten av turen

Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader. Men to timer på svingete landeveier i 60 km/t er ikke det samme som to timer på motorveien.

– Landeveiskjøring vil kreve at du må kjøre lenger før batteriet er ordentlig varmt, sier Nils Sødal.

Ha lite strøm igjen på batteriet

Hvis det lar seg gjøre, er det lureste er å vente med å lade til du har 10 % igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere.

Velg riktig lader

Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs. lade med høyere effekt enn 50 kW.

– Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderens kapasitet, sier Sødal.

Lad til 80 prosent, ikke 100 prosent

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 %. Trenger du mer rekkevidde for å komme fram lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100 %. Dette varierer fra bil til bil – så bli kjent med hvordan din bil lader.

Bruk forvarming av batteriet

Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.