(Nettavisen) Tirsdag 15. juni skal Stortinget stemme over forslag fra Fremskrittspartiet, med ønske om 120 km/t som ny øvre fartsgrense på motorveier.
Pressekontakt for Trygg Trafikk Christian Solstad, mener forslaget er farlig for trafikksikkerheten i landet.
- Vi kan ikke støtte et forslag som mest sannsynlig kan føre til flere drepte og hardt skadde, sier Solstad til Nettavisen.
Går mot Stortingets nullvisjon
Trygg Trafikk viser til en før- og etteranalyse fra Statens Vegvesen vedrørende fartsgrenseendring fra 100 km/t til 110 km/t. Den viser en økning i drepte og hardt skadde, og Solstad understreker at denne trenden trolig vil fortsette dersom man øker farten til 120 km/t.
- Dette forslaget går mot Stortingets egne nullvisjon om ingen drepte og hardt skadde i trafikken, sier Solstad til Nettavisen.
I Nasjonal Transportplan for 2022 til 2033, kommer det også frem at Stortinget har ambisjoner om å videreføre maksimalt 350 drepte og hardt skadde innen 2030.
Nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud, mener at en økning i fartsgrensen heller vil føre til at flere følger fartsgrensene på motorveiene.
- Flere av veiene våre er bygget for å ha fartsgrenser på 120 km/t. Da vi satte opp farten på de beste veiene våre fra 100-110 km/t, så økte gjennomsnittsfarten med ca. 2-3 km/t, sier Hoksrud til Nettavisen.
- Det viser at folk følger fartsgrensene når de opplever at farten er riktig i forhold til veiens tilstand.
Christian Solstad i Trygg Trafikk er bekymret for en eventuell endring i fartsgrensen og legger til at rapporter fra Transportøkonomisk Institutt viser at lavere fart gir nedgang i hardt skadde og drepte.
- I denne situasjonen gjør de ikke noe flere tiltak på veien. Veiene blir ikke tryggere å kjøre på, selv om farten skal økes, understreker Solstad til Nettavisen.
Flertall i komiteen
Forslaget om å endre øvre fartsgrense på motorveier fra 110 km/t til 120 km/t, har flertall fra transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget.
Forslaget vil kun gjelde de sikreste og beste veiene i landet.
Komiteens flertall understreker at det først må gjennomføres en prøveordning der fartsgrensen testes på enkeltstrekninger.
Professor: - Dette er dramatisk. Nå skjer det mye i kulissene
Medlemmene fra Fremskrittspartiet ønsker primært å innføre 120 km/t som en generell fartsgrense, men mener at det er et godt alternativt å teste ut den nye fartsgrensen på enkelte strekninger først.
- Når det gjelder hvor det kan bli 120km/t så må det være opp til fagfolkene. Nye Veier har pekt på strekninger på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Sørlandet. Men det er flere steder som dette kan være aktuelt, sier Hoksrud til Nettavisen.