Nanbudo for alle

Artikkelen er over 8 år gammel

I høst starter Skien nanbudoklubb opp et parti for alle. Ung som gammel. Tilbudet kan passe spesielt for de som ønsker å komme i gang med trening, men som faller utenfor andre treningsalternativer.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Og lurer du på hva nanbudo kaze er, kan du få forklaringen her.

- Kazepartiet (kaze betyr vind, red. anm.) er tenkt som et parti hvor alle kan delta, ung, godt voksen, godt trent, lite trent, forskjellige plager, helt ferske medlemmer og de som har trent før, eller de som allerede trener aktivt og ønsker å fordype seg i kido ho - kort sagt alle er velkomne, sier en av trenerne, Eva B. Stubberød.

Nanbudoklubben vil ta utgangspunkt i ki nanbu taiso ettersom det er fundamentet i nanbudo. Ki nanbu taiso er fast innslag på alle partier og nivåer og er den øvelsen som treningsøktene alltid begynner med.

- Vi skal trene pusteteknikker, aktiv meditasjon, samarbeidsøvelser og vi skal ha det moro. Etter noen uker når gruppa er blitt stabil, utvider vi programmet med øvelser fra andre kataer. Det vil være rom for individuelle løsninger og tilpasset opplegg for hver enkelt, og vi tar utgangspunkt i at den fysiske formen til utøverne blir gradvis forbedret, forteller Stubberød.

Utøvere som etter hvert vil utvide repertoaret sitt med mer fysiske teknikker som randori, fallteknikker, ruller og et høyere tempo har også mulighet til å trene parallelt på andre partier med tilsvarende beltegradnivå, uten tillegg i treningskontingenten.

Hva er Nanbudo?

Nanbudo er kampkunst og en metode for å øke fysisk og mental helse. Det er et unikt system som kombinerer metoder for selvforsvar og kamp sammen med bevegelser som er gunstige for helsen, fysisk og psykisk.

Utøvelsen av nanbudo er basert på fire momenter: Pust, energibevegelser (ki=energi), gymnastikk og mental indre styrke

Effektiviteten av selvforsvarsteknikkene i nanbudo er avhengig av gjensidig bruk og balanse mellom disse fire.

Fysisk trening har som mål å øke den fysiske kapasitet og forbedre helsen, mens meditasjon har som mål opparbeide sterk og positiv mentalitet og selvkontroll.

Kutyme har som mål å oppnå verdighet og toleranse gjennom akseptering av kutymen.

Nanbudo nanatsu no chikara er aktiv meditasjon som styrker og bekrefter vår kapasitet og evner vi har.

Trenere

Kaze-partiets trenere er Eva B. Stubberød og Rune O. Hansen. Hun har sort belte 5.dan. og Rune O. Hansen, som er teknisk leder samt trenerkoordinator i Skien nanbudoklubb, og en av fire høyest graderte i verden.

Eva har trent nanbudo siden hun var 36 år gammel og begynte som instruktør da hun hadde oransje belte. Hun var en av initiativtakerne til pewe-partiet på sluttet av 90-tallet, og har vært trener opp gjennom årene for stort sett alle beltegrader, barn/ungdom og voksne.

Hun trener nybegynnere voksne/ungdom med oppstart 17. august.

- Men det er bare møte opp å se om dette er noe. De helt ned i 13-årsalderen kan begynne hos meg, oppover er det ingen aldersgrense, forteller treneren.

For de helt ferskeste blir det en innføring i nanbudoens verden, med dens grunnleggende teknikker. De med gult belte, som var nybegynnere våren 09, går også på dette partiet.

- Det er flott drahjelp for våre nye utøvere. Treningene blir tilrettelagt på et nivå som alle kan følge med på. Den fysiske formen til hver enkelt blir gradvis forbedret. Jeg ønsker å fokusere på pusteteknikker, energiøvelser, grunnleggende selvforsvarsteknikker og at den enkelte kan tøye sine egne grenser. Nanbudo er en individuell form for trening - samtidig som det handler om å samarbeide og gjøre hverandre gode, avslutter Stubberød.

Artikkeltags