Sponsorguru i ny hjemby

Artikkelen er over 12 år gammel

SKIEN: Han pendler Skien - Oslo fordi han må, men trives i sin nye hjemby. Nå venter OL i Torino for Jacob Lund og hans team, på evig jakt etter objekter i en kommersiell idrettsverden.

DEL

Fra basen i Oslo styrer sponsorguru Lund sine idrettsmenn og kvinner med sikker hånd. Mannen sørger for å koble utøvere og idretter til et næringsliv eller et produkt som måtte passe. DnB Nors nøkkelmann for idrett og kultur er som regel på farten.

- Jeg har et årlig budsjett på 90 millioner kroner, 60 til idrett, 30 til kultur. Kultur er den sektoren som vokser raskest både assosiasjonsmessig og omdømmemessig, men ikke på bekostning av idretten, sier Lund som opplyser at DnB Nor for eksempel sponser Ibsen-jubileet.

FRA JÆREN

Egentlig er han jærbu, men 19 år i Bergen for å bli klok, som han sier, har gjort at mannen, som snakker som en foss og konkluderer som en datamaskin, oppfattes som bergenser.

Så hadde det seg slik at kvinnen i hans liv, Inger-Johanne Aspaas - født og oppvokst i Skien - lengtet hjem. Paret solgte hus og hage i Bergen og ble nabo til Brekkeparken i Ibsens hjemby. Ny adresse er Tomtegata 22.

- Nå trives jeg i Skien og er hjemme stort sett hver helg. Men det blir mye hotell. Også da jeg bodde i Bergen var jeg ukependler Bergen - Oslo, forteller Lund.

«TRE KRONOR»

DnB Nor har nettopp tegnet en fireårs avtale med berømte «Tre Kronor» i Stockholm. Det svenske ishockeylandslaget er et ikon i idrettssammenheng, og DnB Nor ønsker en profilering i Sverige, der konsernet er en ledende aktør innen kapitalforvaltning.

- Det har vært skrevet lite om dette i Norge, men desto mer i Sverige, forteller Lund som fredag kveld kom tilbake fra Stockholm.

«Historikeren» Lund - for han er faktisk utdannet som det - startet med å bygge opp Vital i Bergen i 1992. Selskapet og Lund fulgte med på lasset da de ble innlemmet i DnB Nor fire år senere. Vital er i dag hovedsponsor for skiskytterne.

- Vi har i tillegg langrenn, fotball og friidrett gjennom henholdsvis Cresco, Postbanken og DnB Nor. Og så har vi Holmenkollen, sier Lund.

LANGSIKTIG

Aller hetest i øyeblikket mener han langrennskometen Petter Northug er. Han kom ikke til OL, men har kvaliteter både sportslig og personlig som Lund setter pris på og verdsetter til rundt en million kroner.

Det er lurt å tenke langsiktig når du skal sponse idrett. Omdømmebygging og stor mediaeksponering er vesentlig sammen med idrettens potensiale. Klaffer alt dette, lukter Lund avtaler.

- Men i OL blir Ole Einar Bjørndalen, Marit Bjørgen og Roar Ljøkelsøy profiler, sier Lund.

- Disse er etablerte og bankers, idrettene også. Hva med framtida?

- Kanskje er idretter som snøbrett framtida. Og det sier jeg ikke fordi jeg akkurat nå sitter sammen med en fra snowboardforbundet. Med fire, fem flotte utøvere i OL, mener jeg oppriktig at det kan være framtida.

Som enkeltutøvere peker han foruten på Northug, ut Aksel Lund Svindal, Magnus Moan og den unge, lovende skiskytteren, Emil Svendsen.

- Ella Gjømle?

- Først må hun levere. Det er der det ligger, sier Lund.

- Sommeridrett?

- Andreas Thorkildsen og Susanne Wigene. Wigene kan vinne 5000 meter i EM, sier Jacob Lund.

VEKSTPOTENSIALE

Han ser ingen potensielle idrettsobjekter fra Telemark akkurat nå.

- Fylket har nok sin styrke på andre områder, mener sponsorkongen, som tidligere har ytret at de som organiserte Grenland Fotball gjorde en genistrek.

- Det handler om å finne grupper med vekstpotensiale og som konsernet gjerne vil assosieres med.

Petter Solberg er alle sponsorjegeres gullkalv. Han skrev i fjor en ettårsavtale verdt fem millioner kroner med «24SevenOffice.»

- Solberg jobber i et internasjonalt marked der diverse sponsorer kan vise seg fram for hele verden. Sponsorutgiftene per land blir ganske små. I skiskyting er det 30 land som er med. Men der er det et nasjonalt fokus. I rally er det internasjonalt fokus, forklarte Lund til Dagbladet den gangen.

Artikkeltags