Å gå rett til topps i en test samme dag som man lanserer nytt produkt, er ikke hverdagskost for hvem som helst.

Heller ikke for Lindheim Ølkompani. I slutten av mai testet VG over 100 norske sidere. På listen finner vi flere lokale fra fruktbygda Gvarv, blant annet gjengen fra Lindheim.

– Det var veldig stas å vinne hele testen. Det er en flink gjeng i ølakademiet som har peiling på sider, og testen når jo ut til mange, sier Ingeborg Lindheim når TA besøker gården.

Sideren «Titania» gikk helt til topps og er fra den nye serien «Frukt by Lindheim», som ble lansert samme dag som testen kom ut. Den inneholder en base av gårdens epler og masse herlige solbær fra Akkerhaugen. Lagret lenge i eikefat.

– Sånn sett var det veldig god timing, sier Lindheim og ler smått.

LES MER OM SIDERNE HER: Lanserer en ny serie: – Spekteret på de nye siderne er kjempestort

Natursider

Natursideren Titania fikk totalt 98 av 100 mulige poeng av VG i kategorien åpen klasse, og var den som fikk flest poeng totalt uavhengig kategori.

– En sider med masse kompleksitet og nydelige smaker. Glimrende laget!, skriver juryen i sin begrunnelse.

Lindheim Ølkompani er et kjent navn for mange, og mange assosierer ølkompaniet kanskje først og fremst med øl, men sider er også noe de har holdt på med i mange år.

– Sider er ikke noe vi akkurat startet med. Vi har produsert dette i flere år. Den nye serien har tatt to år å produsere siden vi lagrer den på eikefat over lengre tid, og blandet ulike tønner sammen til slutt, forteller Lindheim.

– Den nye serien er mye mer enn bare epler. Vi produserer sider på en litt annen måte enn mange andre produsenter gjør, i og med at den lagres på eikefat og ligner nok mer på naturvin enn øl. Det blir en natursider, forteller hun.

Natursideren tilsettes ikke sukker, gjær eller filtrerer mosten. Den spontangjæres av fruktens egne naturlige gjær.

Siden lansering har flere kasser med sider blitt sendt rundt om i Norge til ulike kunder i HORECA og kommer på polet i juli. Ønsker man noen flasker kan man også kjøpe de fra gårdsbutikken i sommer.

– Vi aner ikke hvor langt lageret på disse siderne holder, slik er det jo alltid. Vi har ikke ubegrensa, men er godt på vei å bli tomme fortere enn vi klarer å få en ny batch til neste sesong slik vi ligger an, sier Lindheim.

LES OGSÅ: Til topps i stor konkurranse: – Veldig stort for lille Lindheim

En annen scene

De siste årene har sider-scenen forandret seg, ifølge Lindheim. Hun tror sider vil bli mer og mer etterspurt blant nordmenn i tida framover.

– Det er mange nye aktører som har dukket opp. Bare i området er vi en god gjeng, men vi samarbeider godt.


Hun er ikke overrasket over etterspørselen og etableringer av nye aktører, og sier selv det var helt naturlig for Lindheim Ølkompani å ta steget videre.

– Det har tatt oss mange år å komme hit, men nå bruker vi nesten alt av frukt og bær fra gården, eller andre lokale gårder, i sideren, sier hun og understreker:

– Nesten all den frukten som tidligere ble solgt på gården i fruktform, blir nå solgt i flytende form.

Lindheim tror en av årsakene til at de nye siderne treffer er fordi de ikke er så søte og naturlige.

– Det er ikke den klassiske måten å lage sider på, men her på Lindheim har vi alltid pushet grenser, sier hun med et smil.