Black week og Black friday. Forrige uke var det en drøss av tilbud og mange benyttet seg av dette til å shoppe. Noen fikk kanskje kommet i gang med julehandelen, og andre har muligens unnet seg noe de har siklet lenge på.

Men akkurat hvor mye økte omsetningen på diverse sentre her i Grenland? Bent Rosenberg, som er senterleder for både Down Town og Herkules, har gitt oss omsetningstall og besøkstall for de to sentrene. Aziz Chaer har røpet Arkaden sine tall.

Over 50 000 besøkende

Down Town hadde 17.000 besøkende fredag, noe som utgjør en økning på cirka 11 prosent sammenlignet med sist års Black friday. Hvis man tar med hele uka hadde Down Town cirka 60 100 besøkende, noe som utgjør en økning på 22 prosent fra forrige år.

– Når det gjelder omsetning er vi veldig bevisst på å måle hele Black friday uken under ett, da begrunnet i at fredagen kan påvirke handelen totalt for uken, og de fleste er opptatt av ukens resultat. Denne uken omsatte butikkene på Down Town for cirka 26 millioner kroner som er en svært positiv økning fra 2018 på +29 prosent, opplyser Bent Rosenberg, senterleder.

På Black friday i fjor sammenlignet med i år hadde senteret cirka like mange butikker åpne.

Herkules hadde også en utvikling på shoppingdagen. Mer enn 34 000 kunder var innom senteret på Black friday. Sammenlignet med året før er det en økning på to prosent. Sammenligner man besøket hele uken var det i år flere besøkende hver dag gjennom hele uka, og den totale økningen var på 13 prosent.

– Samlet omsetning for hele Black friday uken i 2019 var på cirka 49 millioner kroner som er +6,5 prosent økning fra 2018, opplyser Rosenberg.

Sammenligning 2018 og 2019

Black Friday i år var ikke samme uke i 2018, det er derfor viktig at man sammenligner uke 48 i 2019 mot uke 47 i 2018, alternativt blir tallene helt feil dersom man ønsker å finne ut av hvordan BLACK FRIDAY utvikler seg. Vi rapporterer ikke kun fredag når det gjelder omsetning, men velger å se hele uken i våre kalkyler, noe som begrunnes i at mange butikker kjører BLACK WEEK samt handelen på en fredag kan påvirke resten av uken og dermed er ukestallene mest av interesse for oss. Besøkstall rapporterer vi gjerne både pr fredag men også der helst uken under ett, forklarer Bent Rosenberg, senterleder for Herkules og Down Town.

79 prosent økning

Sammenligner man tallene med en vilkårlig uke ser man virkelig hva denne dagen utgjør for omsetningen.

– Ved vanlige handelsuker sammenligner vi alltid samme uke i 2019 mot 2018, for eksempel da uke 48 i 2019 mot uke 48 i 2018. Når vi ser på denne sammenligningen i år har Herkules en økning +79 prosent i omsetning og hele 75 prosent økning i besøk, forteller Bent Rosenberg.

Med all denne handelen så tett opp mot jul er det naturlig å tenke at det går utover det typiske julerushet som pleier å være senere i desember.

– Tømmer dere markedet før julehandelen?

– Det er det store spørsmålet som blir diskutert i forkant av Black friday hvert år, og etter hvert som handelen i Black friday øker blir diskusjonen mer og mer aktuelt. Vi ser helt klart at kunder ønsker å starte julehandelen tidligere, og mange benytter Black friday som en start, men vi vet foreløpig lite om hvordan det vil påvirke årets julehandel med henhold til totalvolum. Dagligvarehandelen vil uansett være stabil gjennom hele julen, med sterkt økning de siste dagene før jul. Jeg tror også at Black friday er en viktig markering for dem som driver fysisk butikk, man viser kundene på en tydelig måte at man er til stede, forteller Rosenberg.

Mange butikker går i null under disse store salgene. Rosenberg mener at planlegging er nøkkelen til å unngå nettopp det, men sier at det er en tøff oppgave for butikkene uten en stor kjede i ryggen.

– Vi opplever at de fleste kjeder planlegger gjennom hele året for Black friday, at man foretar sine innkjøp på en slik måte at man sikrer fortjeneste. Denne dagen er blitt kanskje en av årets viktigste handledag og jeg tror derfor at flere mindre selvstendige butikker også vil tenke mer på selve planleggingen, men det er ingen tvil om at dette er en tøffere oppgave for dem enn for de store kjedene.

– Hva tenker du om kritikken mot Black friday, at det ikke er bra for miljøet? Og at det er «døden» for flere butikker?

– Vi erfarer at de fleste kunder har planlagt sine innkjøp denne dagen, kundene har orientert seg på forhånd via senterets annonsering og dermed er de også veldig målrettet med henhold til innkjøp. Jeg tror at nettopp det at man får anledning til å planlegge kjøpene gjør at man kan gjøre gode kjøp på kvalitetsvarer, altså noen man virkelig trenger, sier Rosenberg, og fortsetter:

– Når det gjelder om Black friday kan være døden for butikker så tror jeg butikkjedene er flinke til å planlegge for Black friday noe som sikrer fortjeneste, og jeg tror også at de mindre selvstendige butikkene også etter hvert har sett at slike dager må planlegges med henhold til egne innkjøp til butikken. Jeg tror det er viktig å være til stede som et alternativ for kundene denne dagen, dette er en viktig dag for kundene og de har forventninger til butikkene når de gjør sine valg om hvor de reiser.

Rosenberg sin erfaring er at kundene setter pris på salgsdagen, noe han mener besøkstallene reflekterer.

– For oss er det viktig å være til stede i deres hverdag, sørge for at vi som senter har tilbudene som kundene forventer, samt være en god møteplass med henhold til mat og servering. Dette er for mange en hektisk dag, vi kan bidra med enkel og gratis parkering, alt på et sted samt mulighet til å treffe venner og familie for å spise god mat, avslutter Rosenberg.

Tredoblet omsetningen

Arkaden hadde en vekst på 12 prosent sammenlignet med Black friday i fjor. Senteret hadde likt antall butikker i perioden. Sammenligner man med en vanlig fredag har de tredoblet omsetningen.

– Omsetning- og besøksmessig er det dette helt klart en veldig attraktiv dag med mange flere muligheter enn en vanlig fredag. Sammenliknet med tre tilfeldige fredager i løpet av året ser vi at vi omsetter for mellom 135–160 prosent mer på Black friday enn vanlig, forteller Aziz Chaer, senterleder.

– Tømmer dere markedet før julehandelen?

– Butikkene er ofte godt forberedt til julehandelen og planlegger innkjøpene sine i forhold til budsjettene, så tomt blir det forhåpentligvis ikke. Samtidig skulle man kanskje ønske at Black friday ikke kom så tett opp mot julehandelen, da denne perioden uansett er genererer gode besøkstall, sier Chaer.

Chaer sier at det er små marginer på hvordan sluttresultatet av dagen blir, og han nevner også planlegging som nøkkelen.

– Butikkene må være smarte i hvordan de planlegger tilbudene sine denne dagen. Det er ofte en hårfin balanse på hvordan dagen ender økonomisk sett, og det handler om å være med på det man kan være med på, samtidig som det skal være relevant for kundene sine. De som gjør det best under slike dager er de som kjenner kundene sine best og vet hva de er på jakt etter, sier Chaer.

– Hva tenker du om kritikken mot Black friday, at det ikke er bra for miljøet? Og at det er «døden» for flere butikker?

– Som nevnt tidligere, så er Black friday en unik mulighet til å vise seg fram for svært mange. Over 1/3 av Norges befolkning handler samtidig denne dagen, og dagen er fylt med fantastisk mange muligheter for å nettopp fronte det du selv står for, om det er tilbud, kvalitet eller gode kundeopplevelser, så har man i alle fall gode muligheter for å vise seg fram for flest mulig, avslutter Chaer.

Nedgang

Brotorvet hadde en økning på 12 prosent, sammenlignet med 2018. Det var 37 825 besøkende i løpet av uka. Omsetningen for Black week ble 20 348 806 millioner kroner, noe som var en økning på 0.76 prosent, sammenlignet med fjoråret. Selve fredagen var omsetningen 7 040 482 millioner kroner, en nedgang på 4, 76 prosent.

– Liten tilbakegang på selve dagen for ALTI Brotorvet sin del. Dette har nok en sammenheng med par færre butikker enn i 2018 og kanskje forflytning av handel over uken i større grad 2019, sier senterleder Bjørn Gunnar Standal Darre, og fortsetter:

– Det er veldig hyggelig å se at vi har så stor økning ved besøk, og vi regner med mange fikk en flott opplevelse her på Brotorvet i uke 48.

Mangedoblet omsetningen

På Power i Porsgrunn solgte de også stort på Black friday, men de er tilbakeholdne på akkurat hvor mye.

– Vi mangedoblet omsetningen, sier Aksel Myhr, varehussjef for Power Porsgrunn.

Kristian Hjelbak, butikksjef på Elkjøp i Porsgrunn, sier at de ikke vil gå ut med omsetningstall, kun besøkstall. Disse er han svært fornøyd med.

– Vi hadde 5700 kunder gjennom hele uka. På Black friday var det 2000 kunder, sier Hjelbak.

En «vanlig god dag» har de rundt 3–400 kunder innom, ifølge butikksjefen.

– Vi er veldig fornøyd. Vi hadde en god vekst fra i fjor, både gjennom hele uka og på Black friday, så det har vært utrolig bra.