Så mange har tatt bussene i Grenland så langt i år

FLERE: Stadig flere små og store tar bussen i Grenland, viser fersk statistikk.

FLERE: Stadig flere små og store tar bussen i Grenland, viser fersk statistikk.

SKIEN: 3,6 millioner passasjerer har bussene i Grenland fraktet så langt i år. Det er økning på nær 200 000 sammenlignet med i fjor. - Gledelig, vi er på offensiven.

DEL

Det uttaler Geir Aasoldsen, områdesjef for VY i Grenland/Vestmar.

Nøyaktig er det registrert 3 645 932 passasjereiser hittil i år, det nøyaktig tallet for 2018 i samme periode var 3 451 388, altså en positiv endring på 194 544 - en økning på 5,6 prosent.

Passasjertallet for september 2016 var på 496 436, mot 437 828 året før - en økning på 21 608.

Plass til flere

- Dette er gode tall for oss, og det er gode tall for Telemark, sier Geir Aasoldsen. - Og selv om vi er på offensiven, er det klart vi har plass til enda flere passasjerer.

- Hva skjer videre tror du?

- Alt ligger til rette for at videre vekst, det er jeg overbevist om.

De mest populære

Det er strekningen M1, Gulset-Stathelle-Langesund, som har flest passasjerer hittil i 2019: 1,1 millioner. Deretter følger Skien-Moflata-Stridsklev-Skjelsvik med 888 973 foran Falkum-Brattås-Skjelsvik (M2) - 812 727. Alle har en økning sammenlignet med 2018.

Av pendelavgangene er det ruta P4, Skotfoss-Borgeåsen-Herøya, som gjør det best så langt i år: 134 535 passasjerer. Også det en økning.

Manglende punktlighet

Når det gjelder punktligheten hittil i 2019 for Grenland viser det seg at den ligger på omkring 61 prosent, mot 56 prosent året før (hele året)- det vil si at bussen er på busstoppet inntil tre minutter etter planlagt tid; inntil fem minutter etter planlagt tid i 2019 er tallet fra 79 til 85 prosent avhengig av den enkelte måned.

- Vi ønsker oss en punktlighet på 100 prosent, men ulike ting i trafikken gjør det vanskelig som veiutbygging, mange kjøretøyer og torgprosjektet i Skien sentrum.

- Hva sier kundene?

- Noen klager får vi, men mange viser forståelse.

- Vil kundene kunne leve med disse forsinkelsene framover?

- Så lenge vi er innenfor fem minutter tror jeg svaret på det er ja. Dette vil det arbeides videre med. Og det er slik at jo færre som kjører bil, desto færre køer blir det.

Artikkeltags