Arild: - Sjefen knabbet nummeret mitt

FORTVILET: Arild Sølyst er oppgitt over at han ikke får benyttet seg av telefonen sin. Og legger til at det blir problematisk for blant annet barnehagen å få kontakt med ham dersom et uhell med barna først skulle vært ute.

FORTVILET: Arild Sølyst er oppgitt over at han ikke får benyttet seg av telefonen sin. Og legger til at det blir problematisk for blant annet barnehagen å få kontakt med ham dersom et uhell med barna først skulle vært ute. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: Da Arild Sølyst sluttet å jobbe for arbeidsgiveren, var det ikke like lett å få tilbake telefonnummeret sitt. - Det kan oppstå utfordringer når man skal ut av arbeidsforhold.

DEL

Det sier Telenor til TA.no.

I ni år har Arild Sølyst benyttet seg av telefonnummeret han har i dag. Men da han i begynnelsen av året begynte å arbeide for et firma, ble det avtalt at bedriften skulle betale regningen for at Sølyst skulle kunne bruke sin telefon i jobbsammenheng.

Men på grunn av ulike årsaker sluttet Sølyst i jobben allerede etter få måneder. Da oppsto problemene.

- Send meg regningen

I mai i år tok håndverkeren derfor kontakt med Telenor for å få nummeret over på han selv, igjen. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort.

- To dager senere ble telefonen min sperret, forteller Sølyst. Han legger til:

- Jeg tok igjen kontakt med Telenor, og fikk beskjed om at de hadde gjort en feil. Da åpnet de telefonen igjen og jeg ble lovet at jeg ikke skulle få problemer igjen.

Nå er nummeret til Sølyst oppe og går igjen.

- Ingen sak for oss

Daglig leder ved firmaet som var Sølysts tidligere arbeidsgiver, Profesjonell takfornying, ga tilbake nummeret til Sølyst.

- Det er selvfølgelig kjipt å miste et nummer som store kunder har brukt, men det er ikke mye vi får gjort med det, forteller Knut Myrene Kristoffersen til TA.

- Ikke rett på å få nummeret tilbake

Telenors informasjonssjef forteller at dette er en kjent problemstilling. Men man har faktisk ikke rett på å ta med seg nummeret man hadde da man startet i en bedrift, som har betalt for telefonbruken din.

- Generelt gjelder at det er eier - kun eier - av et abonnement som kan gi samtykke til overføring til ny eier. I forbindelse med at arbeidsgiver skal dekke faktura så vil de gjerne eie abonnementet, og kunden gir samtykke til dette, sier Anders Krokan og tilføyer:

- Det kan da oppstå en utfordring når tidligere eier går ut av arbeidsforholdet og vil ha abonnementet tilbake. Det må da skje med samtykke fra ny eier, og dersom denne ikke ønsker å tilbakeføre nummeret, oppstår dette problemet.

Ifølge det forretningsjuridiske advokatfirmaet, Storeng, Beck og Due Lund, som har arbeidslivsjuss som hovedsatsningsområde, er det viktig at man avklarer hva som skjer med telefonnummeret etter endt arbeidsforhold.

- I utgangspunktet avhenger det av hva som er avtalt når du overførte telefonnummeret fra deg til din tidligere arbeidsgiver. Enkelte bedrifter velger å ha en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som regulerer dette, skriver advokat og partner Thomas Braut Svendsen i Storeng, Beck og Due Lund på deres nettsider.

Artikkeltags