Lekent teater som roper om diskusjon

SKIEN: Fremtidsscenariet fortsetter å engasjere etter teppefall. Sterke skuespillerprestasjoner og leken regi gjør at «Underkastelse(r)» også underholder.

DEL

Kor og band, som etter uniformene å dømme befinner seg langt ute på høyrefløyen, består av elever fra Skien videregående skole. De gjør en flott innsats på scenen. Regissør Tore Vagn Lid har skrevet musikk til flere forestillinger, blant annet av Ibsen og Strindberg. I «Underkastelse(r)» fungerer musikken som soundtrack, og gjør det lett å la seg rive med. Fargesterke kostymer og 60-tallsfrisyrer gir karakterene en karikert og komisk framtoning.

Grådighet og begjær

Innledningsvis blir Skien kalt «Telemarks Paris», muligens som et forsøk på at publikum skal identifisere seg mer med handlingen. Men det blir bare overflødig. Ta oss heller med til Frankrike med det samme, der det skjer. Den unge skuespilleren Stian Isaksen briljerer i rollen som François, den desillusjonerte professoren som så gjerne vil følge strømmen. «Det må da være mulig å unngå å diskutere med seg selv- Det må da være mulig å bare la seg drive med strømmen». Noen ganger trer også Patrik A. Stenseth inn i rollen som professoren, som en av flere roller han har. De to representerer kanskje forskjellige sider ved professorens personlighet. Den intellektuelle lengter etter det enkle, men i det akademiske miljøet snakker de om forfattere og filosofer. Hovedpersonen refererer stadig til Joris-Karl Huysmans dekadenseroman «Mot strømmen», i tillegg til Nietzsche, kjent for setningen «Gud er død». På fritiden prøver å fylle opp tomrommet i livet med nettporno. Og når universitetet blir kjøpt opp av arabiske oljesjeiker, er det grådighet og begjær som fører akademikeren i fellen.

Teknologi og avstand

Etter at vi først har fått følelsen av å sitte i en forelesningssal møter vi foreleseren på storskjerm. Den kjappe vekslingen mellom scene og video er effektiv, multimedievirkemidler og assosiasjonene til spill, chatting og snapchat appellere bør også appellere til et yngre publikum.

Fremmedgjøringen og distansen teknologien fører med seg passer tilsynelatende professoren godt. For hvorfor skal han se studentene sine? Allerede her aner vi likegyldigheten. Senere skal han komme til å falle for en student, en jødisk jente. Men letingen etter en mening med tilværelsen, de eksistensielle spørsmålene, fortsetter.

Kan diskuteres

Forestillingen, som hadde premiere på Teater Ibsen fredag kveld, er basert på boken «Underkastelse» av den kontroversielle, prisvinnende forfatteren Michel Houellbecqs fra 2015. Den samme uken som romanen ble lansert i Frankrike, ble 12 mennesker drept i attentatet mot satireavisen Charlie Hebdo. Boken handler om innføringen av det islamske styret i Frankrike, som innebærer sharialovgivning. Handlingen er lagt til 2022, og arbeiderbevegelsen stemmer på islamisten Mohammed Ben-Abbes, en fiktiv figur, fordi de frykter for Nasjonal Fronts kandidat Marine Le Pen. Med «underkastelse» har forfatteren blitt beskyldt for å gi næring til islamfobi. Også det kan diskuteres.

FAKTA

TITTEL: Underkastelse(r)

HVOR: Teater Ibsen

REGI: Tore Vagn Lid

MED: Stian Isaksen, Patrik Asplund Stenseth, Mathilde Skarpsno, Marina Popovic og elever fra Skien videregående skole: Vilde Jønholt, Hanna Galdal, Maria Ivancevic, Synne Kristoffersen, Tormod Foldøy Hageberg og Sivert Svendsen Stette

TERNINGKAST: 5

Artikkeltags