Gå til sidens hovedinnhold

Nå skal Geiteryggen løse tåkeproblemene

Artikkelen er over 6 år gammel

SKIEN: Fortetting av lysene på landingsbanen skal gjøre det mulig å ta av fra Geiteryggen flyplass i langt dårligere sikt enn tidligere. Det vil redusere antallet forsinkede avganger med 75 prosent.

Kassebilen ruller nedover landingsstripa og passerer lys etter lys. Bak rattet sitter lufthavnsjef Magne Ryggetangen. Han er på vei for å vise hvor de nye lysene skal monteres så snart vær og temperatur tillater det. 

På den såkalte senterlinjen skal det i løpet av våren være et lys hver 30. meter i stedet for hver 60. meter, som i dag. Det gjør at flyene kan komme seg opp i lufta selv om sikten er så lav som 250 meter.  

VENTETID

Ryggetangen myser inn i tåka og anslår:

– Akkurat nå er det mindre enn 400 meters sikt. Da vil ikke flyene kunne lette. Men det kan de med det nye lyssystemet, sier han.

LES OGSÅ: Dette møtte pilotene over Skien

Selv om det ikke skjer så ofte, blir det fort flere timers ventetid for passasjerer, flymannskap og de ansatte på flyplassen når tåka legger seg.

– Det var ikke snakk om mange forsinkelser i fjor, men når flyene blir stående, skaper det ulemper og forskyvninger i flytrafikken videre. Når vi har dette på plass, slipper passasjerene å vente. Det er veldig positivt for flyselskapet, som slipper å være nervøse for å bli sittende fast med et fly her. Dette bør glede alle, sier Ryggetangen.

INDREMEDISIN

Utstyret er finansiert av flyplassens eget budsjett, og krever ikke mer kommunale penger. Det er kjøpt inn og ligger klart til montering så snart det er mulig.

– Det er en jobb vi håper på å gjøre så snart temperaturen og værforholdene er gode nok. Det må gjøres ordentlig og planlegges litt, sier Ryggetangen, som håper å ha det på plass innen påsken.   

Det var en av bakkemannskapene på flyplassen – «gutta på bakken» som sjefen kaller dem – som i høst kom med ideen om å fortette lysene. Ryggetangen synes ideen var veldig god, og de gikk i gang med planleggingen.

– Dette er en god indremedisin når vi jobber for å forbedre produktet vårt. Det gir payback. Det er med på å gjøre flyplassen mer tilgjengelig, sier han.

 LITE PLAGET

Snø og fuktig luft, slik det var på Geiteryggen mandag, er trøbbelvær for de fleste flyplasser. Regnet smelter snøen, og det legger seg et lokk av tåke over bakken.

– Plasseringen ved Norsjø har noe å si. I fjor på denne tiden hadde vi en periode med dårlig regularitet, men så var det bra på våren og sommeren. Dette kan svinge fra år til år, men hittil i 2015 har vi vært lite plaget med tåke, sier han og banker i bordet.

Er tåka for tett, blir flyene på vei til Geiteryggen rutet videre til Torp. Ryggetangen sier at han har begynt å se på alternativer til å løse dette.

– Vi har begynt så smått å kikke på det, og se på muligheten for å bruke satellittbaserte innflygingsprosedyrer, sier han.

Det er ikke til å unngå at det uansett blir mye værprat på flyplassen. Ryggetangen og de andre ansatte blir fort revet med når værmeldingene endrer seg.

– Jeg har vært med på at været har endret seg fra tykk tåke til blå himmel i løpet av fem minutter, så det kan skifte fort.

– Vi er en liten lufthavn med få avganger, og forsinkelser merkes veldig godt. Det blir til at man sitter hjemme på morgenen og lurer fælt på hvordan været vil bli utover dagen. Det er ingen god følelse, og man kjenner det i hjerterota. Vi krysser fingrene og er optimister, sier Ryggetangen.