Nå skal det brygges nytt øl i disse lokalene

HEIAGJENG I BAKGRUNNEN: Ølbrygger Jørn Grønbech (til venstre) og fabrikksjef Roy Andreassen har stor tro på Telemark Mikrobryggeri. Tirsdag fikk de besøk av varaordfører Geir Arild Tønnessen (til venstre i bakgrunnen), ordfører Hedda Foss Five, nestleder for Hovedutvalg for næring, miljø og kultur i Skien kommune, Ole-Geir Hoppestad og leder for samme utvalg, Heidi Hamadi. Næringsutvikler Ståle Tveit (ikke med på bildet) fra Vekst i Grenland IKS var også med på bedriftsbesøket.

HEIAGJENG I BAKGRUNNEN: Ølbrygger Jørn Grønbech (til venstre) og fabrikksjef Roy Andreassen har stor tro på Telemark Mikrobryggeri. Tirsdag fikk de besøk av varaordfører Geir Arild Tønnessen (til venstre i bakgrunnen), ordfører Hedda Foss Five, nestleder for Hovedutvalg for næring, miljø og kultur i Skien kommune, Ole-Geir Hoppestad og leder for samme utvalg, Heidi Hamadi. Næringsutvikler Ståle Tveit (ikke med på bildet) fra Vekst i Grenland IKS var også med på bedriftsbesøket.

Artikkelen er over 3 år gammel

SKIEN: Ølbrygginga på Klosterøya settes i gang igjen med Telemark Mikrobryggeri. Med eierne av Oslo Mikrobryggeri og Trondhjem Mikrobryggeri med på laget skal de konkurrere i et nisjemarked i sterk vekst.

DEL

Som tidligere omtalt i Dagens Næringsliv og i TA har Mikrobryggeriet AS gått inn på eiersiden. Dette selskapet eier også Oslo Mikrobryggeri AS og Trondhjem Mikrobryggeri AS. I Telemark Mikrobryggeri AS skal 60 prosent eies av Mikrobryggeriet AS.

- EN GLEDE

Fabrikk- og salgssjef for Telemark Mikrobryggeri AS, Roy Andreassen, kunne presentere nyheten for et knippe politikere og Ståle Tveit fra Vekst i Grenland da de besøkte bryggeriet tirsdag formiddag.

– Vi har kjempet for å beholde bryggeriet i Skien, og det er en glede å kunne si at vi nå har investorer på plass. Vi har også fått et større lokalt eierskap enn vi har hatt på veldig lenge, sier Roy Andreassen, som i sin tid jobbet i Trio fabrikker på Kjørbekk. Han fulgte med da bryggeriet ble flytta til Klosterøya og fikk navnene Union og Det lille presseriet. Etter nedleggelsen av disse er det klart at ølproduksjonen nå skal videreføres på Klosterøya av nye eiere.

Emisjonen ble gjennomført tirsdag, og aksjekapitalen i Telemark Mikrobryggeri er på 5,1 millioner kroner.

TRIO-BRUS

– Mikrobryggeriøl begynner å bli en større og større eksportvare og Telemark-navnet er kjent. Telemark Mikrobryggeri er et nytt håndverksbryggeri. Vår hovedaksjonær har med Oslo Mikrobryggeri og Trondhjem Mikrobryggeri lengst fartstid innen håndverksbrygging i Norge, sier Andreassen.

Han sikter da til at Oslo Mikrobryggeri AS, som var det første i Skandinavia, feiret 25-årsjubileum i fjor, mens Trondhjem Mikrobryggeri AS er 17 år gammelt.

– Det første vi har tenkt er å relansere Trio som merkevare, men bare på mineralvann. Trio-navnet er fra 1924. Men Union-navnet forsvinner helt, sier Andreassen, forklarer at de nå skal satse på en rekke håndverksøl regionalt.

– Vi har allerede fått veldig positive signaler fra butikkjedene. Vi må konkurrere med de små og vi har et utstyr hvor vi kan være konkurransedyktige i mikrobryggerimarkedet, sier Andreassen.

For Trondhjem Mikrobryggeri AS og Oslo Mikrobryggeri AS betyr partnerskapet også mye, siden de nå for første gang vil kunne få produktene sine ut i butikkhyllene. Hittil har Trondhjem Mikrobryggeri AS i Trondheim kun produsert mikrobryggeriøl til egen pub. Telemark Mikrobryggeri AS vil ha leieproduksjon for de to nevnte mikrobryggeriene.

Ølbrygger Jørn Grønbech har jobba for Trondhjem Mikrobryggeri AS i ti år, hvor av de fem siste som ølbrygger.

VIL UT TIL FLERE

– Vi har aldri hatt plass til å få til dette før, og vi har hatt store forespørsler fra hoteller og andre. Så vi har vært etablert lenge, men vi vil jo ut med produktene våre til flere. Så her har vi supre muligheter som vi bare må benytte oss av, sier Grønbech, som for tida er i Skien for å få produksjonen i gang. Det første brygget ble satt mandag denne uka.

Telemark Mikrobryggeri AS vil også ta fram igjen gamle mineralvann-navn som Trio Telemark Cider, Cider Light, Flux Soda og selvfølgelig den kjente og kjære julebrusen.

– Veldig mange har etterspurt julebrusen i light-utgave, og den kommer i år. I tillegg vil vi videreføre fruktdrikker – først og fremst på 0,33-flasker, sier Andreassen, som er svært glad for de nye eierne som er blitt med på laget.

– STERK MERKEVARE

– Oslo Mikrobryggeri AS feiret 25 år i fjor. Med Telemark Mikrobryggeri AS og Trondhjem Mikrobryggeri AS blir det tre hjemmemarkeder. I Oslo har vi et stort salgsapparat som kjenner Oslo godt. Regionalt så mener vi at Telemark er en bra merkevare. Markedet for spesialøl er i sterk vekst, sier Andreassen.

Foreløpig er de tre ansatte, men flere fra Trondheim og Oslo hjelper til i oppstarten.

– Vi satser på at vi skal tjene penger i 2017, sier Andreassen.

På sikt satser eierne også på at Telemark Mikrobryggeri skal etableres som en attraksjon og destinasjon, hvor det skal kunne tilbys omvisning i flotte lokaler med ølsmaking, ølkurs og ølbryggerkurs.

– Det er veldig stor interesse for øl som smaker litt annerledes enn vanlig pils, konstaterer Andreassen.

Artikkeltags