(dt.no) – Jeg synes det er fryktelig spesielt å plassere bikiniikoner bak retter som fra restaurantens side kanskje skal være kalorifattige.

Dette sier influencer og TV-personlighet Kristin Gjelsvik.

Etter å ha sett sommermenyen til Café Picasso sitter Gjelsvik igjen med mange spørsmål og forteller at hun ikke forstår poenget og målet med å merke en meny på denne måten.

Videre legger hun til at det allerede florerer nok av dietter og artikler om hvordan man går ned i vekt på internett.

– Et slikt fokus bidrar til kroppspress, og jeg synes det er bemerkelsesverdig at en restaurant tydelig merker rettene sine på denne måten.

Gjelsvik setter i tillegg spørsmålstegn ved hvorfor Café Picasso har valgt å gi en av rettene navnet «Sommerkroppen» kyllingsalat.

– Det er hårreisende! Og ganske sjokkerende. Man drar på restaurant for å kose seg med god mat, også er det dette som møter deg? Mange har allerede et anstrengt forhold til mat og når man ser en slik meny blir det en forferdelig påminnelse om hva slags rett du «burde» velge.

Gjelsvik mener at slik merking av retter ikke har noe på en meny å gjøre og at hun frykter flere vil sitte igjen med dårlig selvfølelse når menyen blir plassert foran seg.

Disse rettene er merket med bikiniikonet:

  • Middelhavssalat
  • «Sommerkroppen» kyllingsalat
  • Same same but different (asiatisk salat)
  • Avokadosmørbrød

Se bilde av menyen her:

– Bak mål

– Vi går mot sommer og jeg vet at flere gruer seg til å dra på seg badetøyet. Å få enda en påminnelse på hva du kan spise for å oppnå det som i medienes øyne er «den ultimate sommerkroppen» er forferdelig og helt bak mål.

Hun forteller videre at hun synes det er flaut at samfunnet ikke har kommet seg videre.

– Vi må slutte å snakke om kroppen som et evigvarende oppussingsobjekt som aldri blir verken ferdig eller bra nok. Begrepet, «sommerkropp», kan være vondt for mange. Men har du en bikini og har du en kropp? Ja, da har du faktisk en fantastisk bikinikropp eller sommerkropp, om du vil – uansett hvor stor eller liten du er! At de merker rettene med bikini er i utgangspunktet forferdelig, men at det er bikini og ikke en badeshorts er også spesielt.

Gjelsvik mener Café Picasso kun setter fokus på at det er kvinner som skal passe på hva de spiser for å oppnå «bikinikroppen».

– Uheldig

Pia Seeberg har daglig stort fokus på trening og kosthold ettersom hun lever av å dele tips om nettopp dette til sine 63 700 følgere på Instagram. Influenceren mener i likhet med Gjelsvik at bikinimerkingen på Café Picassos meny ikke er greit.

– Intensjonen til restauranten er nok god. Når det er sagt mener jeg at å merke sunnere retter med et bikinisymbol er så baklengs som det kan få blitt, og veldig uheldig kommunikasjon.

Hun legger til at det finnes andre måter å opplyse gjestene om at restauranten tilbyr sunnere alternativer, og at dette burde blitt kommunisert annerledes.

Seeberg forteller til avisen at rettene som er merket med bikiniikonet er relativt energifattige retter.

– Råvarene og sammensetningen i «bikinirettene» gjør at dette er måltider som inneholder mindre energi enn andre ting på menyen, og et supert alternativ til de som ønsker nettopp det, også når de er på restaurant. Men å knytte dette sammen med en bikinikropp skaper i mine øyne en sammenheng som ikke bør være der. Vil de at gjestene, henholdsvis kvinner, skal tenke på seg selv i bikini og at de derfor bør velge den respektive retten? Som nevnt, jeg skjønner hvor de vil men i praksis skaper det en link mellom mat og kropp som ikke bør være der, spesielt ikke når man skal kose seg på restaurant!

Hun opplyser om at det er fint at Café Picasso har valgt å merke de sunnere alternativene sine, men at dette kunne blitt merket med noe annet enn en bikini.

– Helsemessig er det jo fint å tydeliggjøre retter med gode råvarer, men her kunne Picasso brukt hvilket som helst annet symbol og unngått problematikken. Hva med en gulrot?

– Rart fokus

Karoline Brastad Hansen (23) fra Lier slet i flere år med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde. Jusstudenten reagerer på Café Picassos bikini- og «sommerkroppen» merking.

– Jeg tenker umiddelbart av restauranten har et rart fokus, og et feil fokus.

Lierjenta forteller videre at hun tror flere vil føle på et press til å velge en av salatene, i stedet for å kose seg med en av de andre rettene som de i utgangspunktet kunne tenke seg.

– Alle vet at en salat er et sunnere alternativ enn en burger, så det er veldig unødvendig å poengtere det på denne måten.

Hun legger til at det er fint å ha fokus på næringsrik mat, men at Café Picasso tydelig har merket med bikinier og har fokus på det kroppslige. I likhet med Gjelsvik mener hun at en restaurant ikke bør merke rettene med hva man kan spise for å oppnå «sommerkroppen».

– Det er uheldig at Picasso slenger seg på «sommerkroppen»-bølgen, legger hun til.

Café Picasso svarer på kritikken

Drammens Tidende har forelagt all kritikk om både valg av navnet «Sommerkroppen» på en salat og bruken av bikini som merking på enkelte retter overfor Café Picasso. Medeier Ragnhild Haaning forteller at grunnen til at de merket retter med bikiniikon er fordi restaurantgjester tidligere har etterspurt lette retter.

– Mange har spurt oss om vi serverer noe «lite og lett» når de ikke er så sultne. Derfor bestemte vi oss for å merke de rettene vi mener passer under den kategorien.

«Sommerkroppen»-salaten sier hun var et forsøk på et humoristisk innslag, ettersom lokale Mads Hansens sang «Sommerkroppen» ble en hit i 2018.

Saken fortsetter under bildet


Når det kommer til kritikken restauranten mottar svarer Haaning at det ikke var meningen å støte noen. Hun sier også at hun synes det er rart at noen kan mene at menyen bidrar til kroppspress, men at hun har respekt for utsagnene til både Gjelsvik, Seeberg og Hansen.

Haaning opplyser at restauranten tidligere har merket deres sunnere retter med en gulrot, men at flere gjester antok at dette var veganske retter, og at det skapte forvirring.

Avslutningsvis sier Café Picassoeieren at de ikke hadde som intensjon å skape konflikt, ei heller å bidra til kroppspress.

– Beklager. Det siste vi vil er å plage eller støte noen. Vi tar imot alle tilbakemeldinger vi får og skal ha det i bakhodet til neste gang. Våre gjesters mening betyr mye.