Gå til sidens hovedinnhold

Ragnar blir kaptein på verdenssensasjonen - målet er å permittere han så fort som mulig

PORSGRUNN: Yara Birkeland er verdens første helelektriske autonome skip og har omsider ankommet fjorden det skal frekventere, styrt fra en kontrollsentral på Lysaker. Helt autonomt blir det imidlertid ikke før om noen år.

Lørdag ankom det unike skipet Trosvikbukta etter å ha blitt tauet fra Vard sitt verft i Brattvåg på Vestlandet. Tirsdag ble det offisielt overrakt til bestilleren, Yara.

Et stort øyeblikk for mange og ikke minst for Yaras fabrikksjef i Porsgrunn, Jon Sletten og prosjektleder Jostein Braaten. Det handler om nybrottsarbeid fra a til å. Med alle de utfordringene det innebærer.

- Det har vært et utfordrende prosjekt, uten tvil, og også vanskeligere enn vi så for oss på noen områder. Men nå har vi fått skipet og vi fortsetter step by step. Det gjenstår blant annet avklaringer knyttet til regelverk som ennå ikke finnes for denne båter. Det har heller ikke sertifikater for å seile ennå. Det gjenstår også noen kontrakter, forteller Sletten.

I løpet av 2021

Skipet skal nå om kort tid til Tangenkaia i Brevik for testing av lossing og lasting av kontainere. Deretter skal det videre til Horten for videre uttesting der.

I løpet av 2021 håper de at det er i drift mellom Herøya og Brevik. I første omgang med en kaptein ombord, og et mannskap på totalt fem.

Ragnar Stangring har fått det ærefulle oppdraget. For den erfarne kapteinen legger ikke skjul på det. Det er litt ekstra stas å få kapteinsrollen på akkurat denne båten.

- Klart det. Jeg er vant med et mannskap på opptil 80. Og her skal man bare kunne trykke på en knapp så er båten fortøyd, smiler han.

Går alt etter planen blir riktignok han og resten av mannskapet permittert etter relativt kort tid. Når det skjer vil skipet i stedet bli styrt fra en kontrollsentral på Lysaker i Oslo, forteller Sletten.

40 000 containere fra vei til sjø

Skipet og prosjektet har forlengst blitt verdenskjent som en banebrytende grønn satsing og er populært blitt kalt "havets Tesla". Lokalt i Grenland vil Yara Birkeland i drift bety at transporten av 40 000 containere nå flyttes fra vei til sjø. I dag fraktes containerne på vogntog fra Herøya til kaia i Brevik.

- Det er totalt 10 prosent av gjødselen som produseres på Yara som eksporteres i containere, opplyser Braaten.

Yara Birkeland prosjektet vil ved veis ende ha mottatt 133 millioner kroner i offentlig støtte fra Enova. Skipet har allerede mottatt flere gjeve miljøpriser.

Det hele er et samarbeidsprosjekt mellom Yara og Kongsberg Gruppen