Vårslipp for veteranbiler

Artikkelen er over 9 år gammel
DEL

Når våren kommer, kjører også nypolerte veteranbiler ut på veiene blanke og fine i lakken. Grenland veteranvognklubb kan mønstre rundt 500 veteranbiler.

- Ja, dette er fin tid for oss. Når saltingen av veiene stopper opp, kan vi bevege oss ut av vinterdvalen, sier Roar Christensen, leder i Grenland veteranvognklubb.

Før medlemsmøtet til veteranvognklubben kjører de inn på gårdsplassen den ene veteranbilen etter den andre. Her er alt fra førkrigsmodeller til Volvo Amazon, Opel Kaptein og den velkjente bobla.

SOSIALT

Klubben har medlemsmøte en gang i måneden på Låven i sine egne lokaler på Nenset i Skien, foruten en rekke styremøter. Klubben har i dag 420 medlemmer, hvorav 13 er kvinner. Antallet medlemmer i klubben har steget de siste åra.

Christensen framhever det sosiale med å være medlem i en veteranvognklubb. Han sier de reiser rundt på treff både i Norge og i utlandet, som til Stavern, Ekeberg, og Lysekil 11. til 13. juni i år, og Uddevalla i Sverige. Ved tidligere treff i Lysekil har det vært 100 medlemmer fra Grenland veteranvognklubb med.

Lederen sier de har en fin blanding av yngre og eldre medlemmer, men de fleste er i alderen fra 50 år og oppover.

30 ÅR

Kriteriet for å være veteranbil er at den må være over 30 år gammel. Christensen sier noen mener noen som har T-Ford kanskje synes det er for lite, men det er likevel grensa som er satt for å slippe å betale årsavgift på bilen.

- Jeg prøver å få alle til å skjønne at hver bil som er gammel har sin stil og er en veteranvogn, sier lederen.

13. mai, på kristihimmelfartsdag, skal det være Grenlandsrally på Biltema i Skien, et løp som er svært populært både for deltakere og publikum.

Grenland veteranvognklubb arrangerer stevner og har også et samarbeid med fylkesmuseet. I tillegg tar de med pasienter fra sykehjem ut på en kjøretur, noe de som sjelden kommer seg ut setter svært stor pris på.

BIL MED KULEHULL

Arne Wingereid fra Bamble viser fram sin Ford Mustang 1968-modell. Den har et kulehull foran på venstre forskjerm fra en grovkalibret Magnum 44. Han kjøpte den for 10 år siden i USA.

- På verkstedet sa de at jeg skulle vel ha fikset på det hullet? Nei, svarte jeg, det er jo det som er hele bilen, ler Wingereid.

Han tok med seg kona Solfrid og dattera Nina over til statene for å kjøpe bilen, og hentet den i San Francisco.

- Jeg ble rådet til ikke å kjøre inn i Los Angeles. Men dattera mi sa: Jo, må vi til Hollywood!

VANT 1000 KRONER

- Vi kjørte gjennom Los Angeles med 10 kjørefelt i hver retning, og videre til Las Vegas. Der vant jeg 1000 dollar på en enarma banditt, så turen var vellykka den, med konsert i Nashville etterpå, forteller Wingereid.

Fra Baltimore på østkysten av USA ble bilen fraktet til Norge med bilbåt. Wingereid har støpt inn hele reiseruta fra gamle Route 66 på kartet bak på bagasjelokket på bilen som et evig minne.

ORIGINAL BIL

En stilfull veteranbil er Arne Haukenes' Chrysler fra 1926. Han har restaurert den helt fra bunnen av, og brukt cirka 2000 timer på bilen. Den er åpen med kalesjen trukket bak, stigbrett på sidene og treeiker i hjulene, som også var originalt.

Bernt Arnesen kjører en flott Citröen 1937-årgang. Han har til sammen tre veteranbiler, og leier garasje privat.

Han mener det ikke er en dyr hobby. Han betaler en billig kaskoforsikring for veteranvogna. Resten er garasjeleie samt drivstoff og enkelte reservedeler som må byttes.

- Det er en veldig sosial hobby med flere treff i året. På treffet i Vesterås var det nesten 10 000 mennesker, sier han.

Artikkeltags