Gå til sidens hovedinnhold

Tegner teaterfestivalens historie

Artikkelen er over 6 år gammel

Tor Erling Naas skal tegne PITs jubileumsbok. – Veldig gøy, jeg er jo glad i teater, sier tegneren der han sitter i Galleri Oransje og sysler med sitt.

Ute er det vått og kaldt. Inne er det tid for kaffe og en hyggelig prat. Tor Erling Naas er midt i prosjektet med å tegne Porsgrunn Internasjonale Teaterfestivals historie. Men først skal han bare en liten tur til verdens største tegneseriefestival i Paris.

– Det er strenge sikkerhetsregler, forklarer han.

Naas skal stå på stand sammen med andre tegnere fra hele verden.

KJENTE FIGURER

Det er stille og fredelig i Brevik. I det lille, svært sjarmerende og kule Galleri Oransj er det teaterfestivalens jubileumsbok som har fullt fokus.

– Jeg skal lage to dobbeltsider, og har fått ganske frie tøyler, forteller han og viser fram et utkast av det han driver med.

– Jeg har tegnet en rekke figurer og så skannet de inn her, sier han og viser fram på skjermen. Figurene er hentet fra tidligere forestillinger, og mange vil sikkert dra kjensel på noen av dem. De har alle en link til festivalen. Jeg forholder meg ofte mye til forlag i Oslo og sånt, men dette er noe annet – det er så mye mer synlig, ivrer Naas.

Figurene står sammen på papiret og forteller hele teaterfestivalens historie kun ved noen enkle setninger.

GLAD I FESTIVALEN

– Ja, disse skal liksom fortelle hele historien de, da. Jeg skal også i gang med én til, men foreløpig har jeg bare denne. Hvordan den andre skal bli, har jeg ikke helt kommet fram til ennå, forteller Naas, som har vært med på flere teaterfestivaler selv i løpet av årene.

– Ja, jeg er glad i teater og har jo fått med meg noen. Det som er så artig er jo at man deltar samtidig som man er publikummer. Som når forestillingen foregår i en leilighet og føler man er en del av forestillingen. Eller i sirkustelt hvor man risikerer å bli tatt opp på scenen. Det er noe spesielt med teaterfestivalen i Porsgrunn, altså.

TEGNER PLATECOVER

Han betegner streken sin som litt rufsete, og viser fram et par bøker han nylig har gjort.

– Så gjorde jeg nylig også et platecover for Cesh, altså Carsten Holt. Det fikk vi mye skryt for. Veldig hyggelig. Jeg er jo også veldig glad i musikk selv, og da jeg hørte musikken hans for første gang, på et nachspiel, ble jeg skikkelig gira. Utrolig kul musikk. Da er det også gøy å være med – når man liker utgangspunktet, smiler Naas, og setter kursen for verdens største tegneseriefestival i Angouleme, Paris.

Trond Hannemyr ved Grenland friteater skryter varmt om samarbeidspartneren.

– Tor Erling har en fin og morsom strek. Han gjorde designet vårt både i fjor og i år, og ja vi bruker han egentlig bare fordi vi liker han. Han er flink. Boken som utkommer i april, blir hovedsakelig en bildebok.

– Ja, dette gjør vi fordi vi ønsker å vise litt av vårt fantastiske bildearkiv. Det har vært en gråtkvalt prioritering, så egentlig burde vi utgitt en veldig tykk bok, på grunn av det enorme bildearkivet vårt, humrer Hannemyr.

FORANDRING

I all hovedsak blir jubileumsboken en bildebok med bilder tatt av Dag Jenssen, men andre fotografer er også representert.

– 20 år med teaterfestival er jo litt, sier Hannemyr, og forteller at mye har forandret seg opp gjennom årene.

– Vi har gått gjennom arkivet nå, og bare det fototekniske har jo forandret seg mye. Forestillingene har blitt bedre og – ja, mye har forandret seg.

 – Men folka er de samme.

– Ja, bare litt eldre, smiler Hannemyr.

Kommentarer til denne saken