Hyllet «Giftlogoen»

LOGO-SEIER: Den omstridte logoen ble først fordømt av folkevalgte, og siden hyllet av designbransjen.

LOGO-SEIER: Den omstridte logoen ble først fordømt av folkevalgte, og siden hyllet av designbransjen.

Artikkelen er over 4 år gammel

Lokalpolitikerne i Porsgrunn prøvde å sensurere Kunsthall Grenlands omstridte logo. I går fikk det svarte krysset på den gule bakgrunnen nasjonal hyllest – og mottok det ettertraktete «Merket for god design.»

DEL

Midt i medie- og politikerstormen i noen litt kjølige og vindfulle våruker i fjor sto Andreas Rishovd, daglig leder ved Kunsthall Grenland.

I går var det andre boller. Da mottok eks-hoggestabben heder og ære.

– Det er jo moro, men jeg føler ingen skadefryd, sier han.

MER YDMYK?

Men kunstsjefen legger til:

– Det er jo litt tankevekkende. En del politikere bør kanskje være litt mer ydmyke i forhold til å sensurere og fordømme en selvstendig virksomhet. Vi fikk jo høre at vi ikke var fremadskuende og ikke hadde noen greie på merkevarebygging.

I går fikk Rishovd det håndfaste beviset på at han ikke var helt på viddene. Da mottok Kunsthall Grenland og Onezero designbureau prisen Merket for god design. Det skjedde under Designdagen i Oslo.

I fjor på denne tiden var det knapt mulig å åpne en avis uten at noen hadde noen vektige argumenter for gjemme Kunsthall Grenlands nye logo bort på mørkeloftet.

Men så snudde politikerne.

HOLDT DET HEMMELIG

Siden har logoen prydet både Ælvespeilet kulturhus og inngangen til kunsthallen, som har blitt en formidabel publikumssuksess. For Andreas Rishovd betyr akkurat det mer enn at de nå har en pris å sette på hylla innenfor de knallgule dørene.

Det var ikke akkurat sånn at han spratt opp i overraskelse i går. Allerede før jul fikk Rishovd vite at Kunsthall Grenland og designbyrået hadde mottatt den høythengende prisen. Det ble en ekstra, men dempet champagneskål bak lukkete dører i kunsthallens innerste kretser.

Norsk Design ville nemlig at dette skulle være en hemmelighet inntil i dag klokka 18.

BONUS

Andreas Rishovd mener det er viktig å legge bak seg debatten som var i fjor vår.

– Vi opplever heller ingen motstand mot logoen nå. For vår del er det viktig å fokusere på gode utstillinger. Det med prisen blir en bonus, sier han.

Logoen fikk mye oppmerksomhet fordi de som laget den, Onezero, hadde knyttet det opp mot løsemiddelskader. Dette skjedde i forbindelse med selve presentasjonen i mars i fjor – og ble fanget opp av Porsgrunns Dagblads utsendte reporter.

Norsk Design skriver i en pressemelding at Andreas Rishovd har større grunn enn de fleste til å være glad for å motta Merket for god design.

«Som daglig leder for nyopprettete Kunsthall Grenland havnet han nemlig i skuddlinjen da ny logo og designprofil ble avduket», blir det presisert.

BEDRE DRIKKE

Videre heter det:

«Da Kunsthall Grenland tok kontakt med Onezero designbureau for halvannet år siden var utgangspunktet enkelt: Den nye stiftelsen hadde behov for synlighet, og ønsket å appellere til et stort, yngre publikum. Designerne hentet inspirasjon fra Grenlands lange industritradisjoner. De valgte ut et fåtall tydelige elementer med sterk symbolkraft. Mest iøynefallende er selve logoen, som er et svart kryss i en gul boks.»

Der noen politikere prøvde å helle malurt i begeret, var det i går bare champagne.

Artikkeltags