Fulle hus for Nora-jakt i Kina

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Teater Ibsens danseforestilling «Jakten på Nora» pirret kinesiske medier og trakk to fulle hus i Beijing nylig. Totalt besøkte drøyt 2000 kinesere forestillingene.

DEL

Teatersjef Inger Buresund er så fornøyd med oppsetningen at det nå snakkes om å selge produksjonen til flere land. Før dét kan bli en realitet skal imidlertid «Jakten på Nora» vises som gjestespill i Telemark og Vestfold, men det skjer ikke før i 2008, og teatret har også planlagt en turné i Kina.

- Vi synes det ble så flott at vi vil forsøke å selge forestillingen til andre land. Det har vi fått gehør for i Utenriksdepartementet og ved ambassaden i Beijing, sier Inger Buresund.

KULTURFORSKJELLER

De som hadde billett til «Dannelsesreisen» i vår fikk se et utdrag av «Jakten på Nora». Utdraget ble seinere bygget ut til en full forestilling. Produksjonen ble satt i gang i Beijing 20. november, og det var duket for premiere 14. desember ved Haidian Theatre. Un-Magritt Nordseth har vært regissør og koreograf, og i stykket medvirket både norske og kinesiske utøvere, blant annet dansere fra det norske kompaniet Carte Blanche og Beijing Modern Dance Company.

Å reise til Kina for å ferdigstille og spille et stykke i samarbeid med kinesiske aktører krever at man holder tunga rett i munnen.

- Det har vært veldig interessant og morsomt, men også ganske tøft på grunn av språklige og kulturelle forskjeller, forteller Buresund.

Fire selskaper var involvert, og teaterprodusentene fra Norge måtte hente fram sine diplomatiske ferdigheter. «Jakten på Nora» ble vist under en av de store dansefestivalene. De øvrige samarbeidspartnerne besto av et produksjonsselskap og en frittstående produsent, samt Beijing Modern Dance Company.

- Man må ikke miste ansikt i Kina. Blir man sint mister man ansikt. Det ble en prøvelse for oss impulsive nordmenn, ler teatersjefen.

Hun understreker samtidig at prosjektet ga mersmak, og ensemblet har etterhvert blitt godt kjent med kolleger i Kina.

Også publikum var engasjert i Nora og Helmers dans.

- Publikum der borte går gjerne ut og inn av salen mens de snakker i mobiltelefonen. Under forestillingen vår satt de stille og fulgte med.

FLERE PLANER

Interessen for Henrik Ibsen er stor i Kina, og medieinteressen for «Jakten på Nora», som bygger på «Et dukkehjem», var upåklagelig.

- De er veldig interessert i «Et dukkehjem», og vi har hatt diskusjoner som: «kan en kvinne gå fra mann og barn i Kina?» - hvor vi med våre norske øyne hevdet at hun i hvert fall ikke bør gå fra barna, sier Inger Buresund.

Det skapte også begeistring at professoren og papirklipp-kunstneren Qiao Xiaguang var med og utformet kulissene.

Det ligger an til flere Kina-turer i nær framtid. Allerede i mars kan det bli aktuelt å vise en kortere versjon av «Terje Vigen». I 2008 har Teater Ibsen planer om å vise et utdrag av «Dannelsesreisen» i Kina.

Artikkeltags