- De stjal ideen min

ADVOKATMAT: Odd Fagertveit mener Bluesfestivalen har stjålet ideen hans til det nye monumentet i rundkjøringa. Hartvedt og Bluesfestivalen er overhodet ikke enige i dette. Fagertveit vil nå ta saken til sin advokat. Her er bilder av det ferdige monumentet og det manipulerte forslaget til Fagertveit.

ADVOKATMAT: Odd Fagertveit mener Bluesfestivalen har stjålet ideen hans til det nye monumentet i rundkjøringa. Hartvedt og Bluesfestivalen er overhodet ikke enige i dette. Fagertveit vil nå ta saken til sin advokat. Her er bilder av det ferdige monumentet og det manipulerte forslaget til Fagertveit.

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Designer Odd Fagertveit hevder Bluesfestivalen har stjålet ideen til mikrofonskulpturen som ble avdekket på onsdag. Det stemmer overhodet ikke ifølge festivalledelsen.

DEL

- Ideen om et slikt monument har vært oppe lenge før Fagertveit kom med sitt forslag. Men det stemmer at han kom med et tilbud. Det var en løs idé til en altfor høy pris, sier Haakon Hartvedt, daglig leder i Bluesfestivalen til TA.

Onsdag var han med på å avduke byens nye bluesmonument i rundkjøringa nederst i Storgata.

KOM MED PLAN I 2006

Etter Bluesfestivalen i 2006 kom Odd Fagertveit fra Odda med forslag til et lignende monument som i dag står og skinner i rundkjøringen. Designeren har også jobbet som frivillig på festivalen i 12 år.

- Jeg sendte inn forslag med tegninger og manipulerte bilder over hvordan det skulle se ut, sier han.

I månedene som fulgte var det mye mailing frem og tilbake mellom Fagertveit og ulike aktører i kommunen og Bluesfestivalen.

- Jeg har vel 12 sider med mailer liggende. Den siste er fra oktober 2006. Da fikk jeg svar at det ikke kom til å bli aktuelt å bruke tegningene mine. Siden det har jeg ikke hørt et pip, sier Fagertveit.

FIKK HAKESLEPP

På torsdag ble han tipset om at det nå sto et ferdig monument som lignet veldig på det han selv hadde planlagt.

- Jeg må innrømme jeg ble lang i trynet da jeg så mikrofonen stå der, sier Fagertveit.

- Hva gjorde du da?

- Jeg sendte en tekstmelding til Mimmi Kvisvik og spurte hva som hadde skjedd. Senere på kvelden fikk jeg melding fra Hartvedt der han forklarte at lignende ideer hadde vært oppe før og at det ikke var noe jeg hadde rettighet på. Og han ba meg ta klagen i brevform etter årets festival.

Han legger ikke skjul på at han er skuffet over måten han har blitt behandlet på.

- Først var jeg litt forbannet, men nå er jeg mest skuffet. Bare en telefon der de takket meg for hjelpen til god idé hadde hjulpet mye, sier Fagertveit.

GÅR TIL ADVOKAT

Han skjønner at folk har tenkt tanken om et lignende monument før han, men mener han hadde mer enn bare en idé.

- Jeg tror ikke det er så mange andre som har 12 sider med mailer fra kommunen, Bluesfestivalen og ulike konsulenter, sier han oppgitt.

Nå har han tenkt å la advokaten sin se på saken. I går klokken tolv leverte han dokumentene.

Hartvedt er ikke særlig bekymret for hva som kan komme ut av det.

- Han må bare gå til advokat. Det kommer ikke til å føre noen vei. Uansett er ikke dette noe vi kommer til å bruke tid på nå. Vi har en festival å drive, sier han oppgitt.

RETTIGHETER

Den klassiske mikrofontypen som er modell for Bluesbyens nye monument har festivalen rettigheter til å bruke.

- Vi er de eneste i Norge som har det skriftlig at vi kan bruke denne type mikrofon. Det er flere som bruker den uten å ha rettigheter. Vi kunne gått til sak mot disse om vi ønsket, sier Hartvedt.

Fagertvedt har liten forståelse for hvordan festivalen har behandlet denne saken.

- Jeg har jobbet frivillig på festivalen i 12 år. Og synes i det minste jeg hadde fortjent et takk for ideen og det arbeidet jeg la ned i prosjektet, sier han.

- Jeg startet arbeidet rett etter festivalen i 2006. Da ville jeg ha igang en kronerulling blant de frivillige for å få til et monument, men dette ble avvist av styret. De hadde allerede midler til et sånt prosjekt, sier designeren.

Artikkeltags