Tesla-priskuttet i forrige uke har skapt store overskrifter og engasjement blant både bransjefolk og bilinteresserte.
Ferske tall fra Finn.no viser at gjennomsnittsprisen på annonserte Model Y har blitt barbert med 53.000 kroner etter at nyheten ble kjent.
Gjennomsnittsprisen for Model Y var 636.000 før 13. januar og 583.000 etter 13. januar og fram til dags dato. Det betyr store tap for Tesla-eierne sammenlignet med prisene før det store kuttet.
Tiden det tar før bilene blir solgt har økt med tre dager i snitt før og etter priskuttet.
En opptelling gjort på finn.no, viser 192 annonser om salg av brukte Teslaer i Vestfold og Telemark fylke. 74 av disse er innenfor gamle Telemark fylke. Dette inkluderer både privatsalg og bruktbilforhandlere.
Verditap
Forrige uke satte Tesla ned prisen på sin bestselger Model Y med opp til 120.000 kroner. Dermed sank prisen på den rimeligste modellen til 431.845 kroner.
Tesla oppgir riktignok en pris fra 399.990 kroner på sine nettsider, men den prisen er uten avgifter og gebyrer.
Daniel Standal Digernes snakket forrige uke med Nettavisen. Han hadde kjøpt ny Model Y til «gammel pris» og skulle nå selge sin gamle bil. Priskuttet gjør at han nå sitter igjen med verditap på to biler etter at Tesla kuttet prisene.
– Det mest kjedelige for meg var å utsette til nyåret med å selge fordi det virket lurt å vente på grunn av økte avgifter. Jeg sitter nå igjen med verditap på to biler.
Topplisten bilmodeller 2022
Under finner du listen over de 25 mest registrerte nybilene i Tønsberg og Færder i 2022 sortert på bilmodell.
1. Tesla Model Y 235 biler
2. Skoda Enyaq 187 biler
3. Audi e-tron 181 biler
4. Audi Q4 e-tron 145
4. BMW iX 145 biler
6. Volvo XC40 140 biler
6. Volkswagen ID. 4 GTX 140 biler*
8. MG ZS EV 122 biler
9. MG Marvel R 113 biler
10. Hyundai Ioniq5 106 biler
11. Hyundai Kona 84 biler
12. Toyota RAV4 83 biler
13. Mercedes EQC 83 biler
14. Citroën e-C4 80 biler
15. Volkswagen ID. 3 73 biler
15. BMW i4 M50 73 biler
17. Volkswagen ID. 4 71 biler*
18. Toyota Yaris 70 biler
19. Kia EV6 69 biler
20. Nissan Leaf 62 biler
21. Toyota Yaris Cross 60 biler
21. Ford Mustang Mach-E 60 biler
23. Volvo C40 57 biler
24. Peugeot e-2008 52 biler
24. Mercedes EQA 52 biler
*Av en eller annen grunn skiller statistikken mellom ID. 4 og ID. 4 GTX. Lignende skille gjøres ikke for andre bilmodeller. Det samlet tallet for ID. 4 er 211, som er nest best i Tønsberg og Færder.
Kilde: Opplysningsrådet for biltrafikken (OFV).
Digernes sier han ikke er så oppgitt over verditapet på Model Y-bilen fordi han skal ha den i mange år.
– Men det er veldig kjedelig å måtte sette ned prisen på Model 3.
Foreløpig har han kuttet 35.000 kroner på opprinnelig salgspris, men annonsen har straks ligget ute i to uker uten interessenter. Dermed ligger det fort an til mer.
– Jeg tipper at jeg kanskje må sette ned prisen med ytterligere 15-25.000 kroner. Jeg hadde håpet å selge bilen for 400.000, realistisk var å få solgt den for omtrent 380.000, men vi er snart nede i 350.000 kroner.
Bilforhandler vil selge selskapet
Det er ikke bare privatpersoner som selger bil som har fått merke Tesla-priskuttet på lommeboken.
Bruktbilforhandleren «K bil» på Rud i Bærum gikk hardt ut mot Teslas priskutt på elbiler.
– Mange ler av Elon Musks mange stunt i bilbransjen, men alle som har en elbil i garasjen burde gråte. Vi har brukt ti år på å bygge opp selskapet og så bruker dødsengelen Elon Musk en dag på å felle oss, sa eier og daglig leder Magnus Groseth i bruktbilbutikken «K Bil» på Rud i Bærum til Finansavisen.
Topplisten bilmerker 2022
Under finner du listen over de 25 mest registrerte nybilene i Tønsberg og Færder i 2022 sortert på bilmerke.
1. Volkswagen 415 biler
2. Audi 349 biler
3. BMW 330 biler
4. Volvo 309 biler
5. Toyota 284 biler
6. Tesla 275 biler
7. MG 264 biler
8. Mercedes-Benz 256 biler
9. Skoda 219 biler
10. Hyundai 201 biler
11. Kia 136 biler
12. Peugeot 118 biler
13. Ford 95 biler
14. Citroën 94 biler
15. Lexus 86 biler
16. Nissan 71 biler
17. Opel 58 biler
18. Suzuki 51 biler
18. Polestar 51 biler
20. Porsche 45 biler
21. BYD 44 biler
22. Mazda 30 biler
23. Fiat 28 biler
24. Hongqi 25 biler
25. Renault 22 biler
Kilde: Opplysningsrådet for biltrafikken (OFV).
– Varelageret vårt på 31 millioner kroner falt ti prosent på flekken, la han til.
Etter at Nettavisen omtalte saken, oppdaterte Finansavisen saken sin med at Groseth ønsker å selge selskapet videre til noen med økonomiske muskler nok til å overta.