Bluesfestivalen får «Meget» av Kulturrådet

MENN MED GITAR: Nick Moss og Michael Ledbetter foreviget under årets festival. Blues har tradisjonelt vært en mannsdominert sjanger, men Kulturrådet har merket seg at kvinnelige artister utgjorde nærmere 25 prosent av artistene som spilte på Notodden i perioden 2010 - 2013. Festivalen får ros for god balanse på flere områder, selv om programmet er «sterkt preget av el-gitarbaserte uttrykk» og har en del gjentakelser på booking-siden.
Foto: Anne-Lise Surtevju

MENN MED GITAR: Nick Moss og Michael Ledbetter foreviget under årets festival. Blues har tradisjonelt vært en mannsdominert sjanger, men Kulturrådet har merket seg at kvinnelige artister utgjorde nærmere 25 prosent av artistene som spilte på Notodden i perioden 2010 - 2013. Festivalen får ros for god balanse på flere områder, selv om programmet er «sterkt preget av el-gitarbaserte uttrykk» og har en del gjentakelser på booking-siden. Foto: Anne-Lise Surtevju

Av

Som et ledd i evalueringen av knutepunktordningen har Kulturrådet gått Notodden Blues Festival etter i sømmene. Festivalen kan vise til meget god måloppnåelse.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Slik lyder konklusjonen fra Kulturrådet. Samtidig etterlyses et sterkere fokus på «balansen mellom omfang, innhold og publikumsgrunnlag.»

Det er Kulturdepartementet som har gitt Kulturrådet i oppdrag å evaluere den kunstneriske måloppnåelsen til flere av knutepunktfestivalene. Denne gangen var det Notodden Blues Festival (NBF), Riddu Riddu Festivala, Norsk countrytreff og Øyafestivalen som ble satt under lupen.

Mens Norsk countrytreff i Breim i Nordfjord ikke blir vurdert til å holde det kunstneriske nivået i sin sjanger, kommer "Bluesen" langt bedre ut av det i den siste rapporten.

Tidligere i år ble også Melafestivalen vurdert til å ikke oppfylle knutepunktkravet om å være ledende innen sin sjanger, skriver Dagbladet.no.

SJANGER OG ØKONOMI

Bluesfestivalen fikk knutepunktstatus i 2008, og det statlige tilskuddet for 2014 er på cirka 2,6 millioner kroner.

«Festivalen kan vise til et omfattende program og et rikt utvalg av innslag. Arrangøren utviser store kunnskaper om sjangeren og legger en bred sjangerdefinisjon til grunn for programmeringen. Dette må ansees som et godt utgangspunkt for måloppnåelsen da en vesentlig andel av sjangerutviklingen foregår nettopp i sjangerens ytterkanter», heter det i kapittelet som tar opp festivalens program.

NBF må samtidig ta økonomiske hensyn når de booker artister, men selv om Kulturrådet påpeker at enkelte innslag på festivalscenen kan ha en for perifer tilknytning til sjangeren, er innslagene stort sett på en eller annen måte berettiget sin plass i programmet:

«I lys av debatten om knutepunktfestivaler som booker artister utenfor sitt mandat for økt oppslutning og inntjening, så må det allikevel understrekes at Notodden Blues Festival totalt sett kommer unna med integriteten i behold», fastslår Kulturrådet.

HELLBILLIES LITT PÅ KANTEN

Under evalueringsarbeidet har også andre parter fått komme til orde. Det ble diskusjon i media da ledelsen ved Countryfestivalen i Seljord uttrykte misnøye med at festivaler som NBF booker navn som Hellbillies, som de ikke mener hører hjemme på en bluesfestival. Selv om både NBF og Hellbillies forsvarte bookingen, mener Kulturrådet at Hellbillies befinner seg i randsonen for hva som er relevant å ha på bluesfestivalens hovedscene.

Også Van Morrison og Status Quo trekkes frem som artister som ligger litt i utkanten av festivalens musikalske mandat.

Noe av bakgrunnen for disse to bookingene er det faktumet at det tynnes raskt i rekkene blant sjangerens originaler, uten at den gjenværende underskogen evner å produere tilsvarende popularitet hos yngre artister.

EN BETYDELIG RESSURS

Det er perioden 2010 - 2013 som Kulturrådet har gransket, og de konkluderer blant annet med at NBF er den klart mest markante bluesfestivalen i Norge og et tydelig ressurssenter for miljøet.

– Vi er veldig fornøyde med konklusjonen til Kulturrådet som mener at vi leverer godt i forhold til kriteriene for oppdraget fra staten. Det går ikke en dag uten at vi tenker på om vi leverer godt nok i forhold til det. Det fine er jo selvfølgelig at vi forblir skjerpet og at vi ikke foretar enkle beslutninger eller velger enkle løsninger.

Det er også fint å se at de legger merke til vårt samfunnsmessige engasjement og vår internasjonale orientering. Det siste året har vi også vært involvert i suksessen til det nye Bok & blueshuset på Notodden. Det har ikke kommet av seg selv og vi har kjent den ekstra belastningen ganske godt på vår lille stab. Det blir derfor en fin opptur når vi får en slik god evaluering på slutten av året, sier festivalsjef Josten Forsberg.

Festivalledelsen skal i møte hos Kulturdepartementet 14. januar for å gå gjennom resultatene av evalueringen.

Artikkeltags