Gå til sidens hovedinnhold

Lokker med supertilbud - men prisen ble 16 ganger dyrere

Artikkelen er over 6 år gammel

SKIEN: Reisende lokkes med supertilbud, men prisen er i realiteten minst 16 ganger dyrere.

At Ola og Kari Nordmann elsker å reise og få billige flybilletter er det ingen tvil om.

Tall fra EUs statistikkorgan Eurostat viste at nordmenn hadde i snitt syv flyreiser hver i løpet av 2013. Tall fra Avinor var enda høyere. Ifølge dem var det registrert ti enkeltturer på hver av oss i løpet av 2013.

Det skriver Side3.

Den nylige avsluttede Norwegian-streiken viste nordmenns sanne ansikt og at samtlige av oss gir blanke i hvem som styrer flyet, så lenge billetten er billig.

I kjølevannet av streiken ble det pøst ut med lavprisbilletter fra de store billigselskapene. En av dem som annonserte med flybilletter til halvparten av prisen for en øl på byen, var det irske flyselskapet Ryanair.

Men er det virkelig mulig å få en flybillett med Ryanair til Warszawa for 49 kroner én vei, som de reklamerer med på deres hjemmesider?

Side3 ville teste og se hvor "billig" det faktisk er mulig å få en billett hos Ryanair. Hvor mange skjulte kostnader klarer vi å finne?

16 GANGER DYRERE

Vi sjekket priser for billetter til Warszawa i april, tirsdag 17. mars  på flyselskapets egen hjemmeside. Her oppdaget vi raskt at 49 kroner er en pris man kun finner på fjelltoppen av optimisme.

Ja, vi får opp forslag om å en returbillett til den nette sum av 39 kroner, men vi har ingen planer om å være åtte døgn i den polske hovedstaden.

Vi valgte oss en utreise billett på tirsdag 14. april, med retur lørdag 18. april. Returbillettens pris er på 90 kroner (fortsatt billigere enn en halvliter mange steder i Norge).

 

VELGE BILLETT: Vi valgte de billigste billettene Ryanair tilbyr, men røk på problemer allerede i første runde av bestillingen. Returbilletten klokken 06:30 kostet 90 kroner, ikke 49 kroner.

Etter flybillett og avgang er bestemt (vi velger billigste utreise klokken 06:30 lørdag morgen. Alternativet er 150 kroner litt senere på dagen. Det er for dyrt), er det dags for de mange skjulte gebyrene. Ettersom 20 kg bagasje er standard hos de aller fleste flyselskaper, bestiller vi ett kolli tur-retur. 20 kilo bagasje koster 230 kroner ekstra én vei.

Prisen er nå krøpet opp til 609 kroner.

Vi har lange ben og tar med et setevalg til 55 kroner (eller 101 kroner for "Premium" foran i flyet). Vi skipper SMS-varsling til 45 kroner, transport til/fra flyplassen og sportsutstyr.

Leiebil blir også valgt bort, og vi kommer til "reiseforsikringsposten". I stedet for å bare ha en boks "nei takk, jeg vil ikke ha reiseforsikring" eksistere ikke. Her må man fysisk velge bort "ikke forsikre meg" fra en rullegardinboks, av en eller annen grunn plassert mellom Finland og Latvia.

Vi velger den uansett bort og går til kassen.

Fra annonseringen av en billettpris for 49 kroner én vei er altså sluttprisen på kassalappen 816 kroner.

 

ENDELIG PRIS: Den endelige prisen på Ryanairs flybillett til Warszawa gikk raskt fra annonserte 49 kroner én vei til totalt 816 kroner.

Med andre ord har startprisen på vår billett til Polen steget med over 16 ganger tilbudsprisen.

- EN PROBLEMSTILLING VI JOBBER MYE MED

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, forteller til Side3 at opplysning av skjulte avgifter i forbindelse med bestilling av flybilletter er noe de fortsatt jobber med for å forbedre.

- Dette er en problemstilling vi har arbeidet mye med, men det er mange faktorer som spiller inn som gjør det vanskelig å få et endelig regelverk på plass. Et innspill vi har hatt til EU er å innføre en "standardbillett" hos alle flyselskaper som oppgir akkurat hva billetten inneholder og hva slags tilleggsavgifter man eventuelt må ut med, forteller Gjedrem.

Men det er ikke bare bagasje og benplass man har måtte punget ut ekstra for. Ifølge Gjedrem avdekket undersøkelser at noen selskaper pakket inn egne utgifter, blant annet drivstoff, i den velkjente "skatter og avgifter"-kostnaden kunden måtte betale for. Til tross for slike oppdagelser, forteller fagdirektøren at det er mindre klager enn tidligere.

- Er det noen flyselskaper som skiller seg ut på klagestatistikken enn andre?

- Det har jeg ingen statistikk på, men på generelt grunnlag kan man si at du har to kategorier. I den ene kategorien har man lavprisselskaper som Norwegian og Ryanair, som tar separat betaling for vanlige tillegg som bagasje og sete. I kategori to, finner man alle andre flyselskaper.

- Driver Ryanair med lokketilbud når de annonserer billetter for 49 kroner?

- Tommelfingerreglen er at slike tilbud skal ha et visst antall billett som skal være mulig å oppdrive for kunden, om man så må være litt fleksibel. For å koke det hele ned: man skal kunne reise for den prisen som det blir reklamert med, om det så innebærer at du bare får med deg tannbørsten på tur, forklarer fagdirektøren.

I en epost til Side3 skriver Sales og Marketing Executive for Ryanair i Skandinavia og Baltikum, Neringa Öhrström, at selskapet ikke driver med lokkepriser.

- Nei, det gjør vi ikke. Alle Ryanairs billetter er markedsført som én vei, og inkluderer alle skatter, avgifter og to gratis håndbagasjer per passasjer.

Og rett skal være rett. Om du kutter vekk alle "goder" som bagasje og benplass, kan du fly til Polen for 140 kroner.

Side3 har ikke lyktes å komme i kontakt med Ryanair i forbindelse med denne saken.