Jens Christian designer sine egne felger

NYTT: Jens Christian Holmen er grunder og daglig leder i Polarwheels i Porsgrunn. I Beskjedne lokaler på Osebakken får de nye felgene spille hovedrollen. Foto: Ellen Esborg

NYTT: Jens Christian Holmen er grunder og daglig leder i Polarwheels i Porsgrunn. I Beskjedne lokaler på Osebakken får de nye felgene spille hovedrollen. Foto: Ellen Esborg

Artikkelen er over 2 år gammel

PORSGRUNN: Fra anonyme lokaler på Osebakken lanserer Jens Christian Holmen felger til bilmarkedet, med eget design.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Dekk- og felgbransjen drives etter gamle prinsipper, mener Jens Christian Holmen.

– Bransjen en ikke ennå industrialisert slik andre handelsbranjer er. Vi har vært tidlig ute, håper jeg, til å få en god posisjon.

I fjor omsatte Polarwheels i Porsgrunn for rundt fem millioner kroner, en økning fra 2,7 millioner i året før. Den daglige lederen ser for seg at 2015 er året da han begynner å tjene penger.

SKO OG FELGER

– Felgene på bilen er som skoene i et antrekk. De skal passe til helheten, forklarer Jens Christian Holmen i Polarwheels.

– Felgene skal følge linjene på bilen. Jeg like stilrene, enkle, tidløse felger, som varer en stund. Man skulle tro det var mange felger på markedet, men selv synes jeg ikke det var noen, sier Holmen.

– Jeg og mange med meg, mener felgene gjør noe med bilen. De lager helheten.

I 2012 gjorde han noe med saken. Etter salget av Dekkspesialisten i Skien, som han hadde drevet siden 2003, gikk han videre med Polarwheels. Han hadde allerede fått smaken på salg, design og markedsføring.

INNE HOS 200

Totalt har Polarwheels solgt rundt 8000 norskproduserte felger.

– Målet er å selge 20–30 000 felger i året, forteller Holmen.

Kundene velger egne felger når de kjøper ny bil. Derfor har det vært viktig for porsgrunnsbedriften å komme inn hos forhandlere landet over.

– Nå er vi inne hos over 200, og vi får flere nye hver uke, sier grunderen.

GRüNDERINSTINKT

Han snublet ikke akkurat inn i felgenes verden, selv om arbeidsvalget var noe tilfeldig.

– Jeg visste hele tiden at jeg ville starte for meg selv, helt siden jeg gikk på skolen. Skolen var et sted jeg ikke ville være, jeg passet ikke inn i A4-tankegangen. Fra jeg var liten visste jeg at jeg måtte gjøre noe annet.

Etter å ha jobbet som anleggsmaskinmekaniker i fem år, startet han Dekkspesialisten i Skien i 2003.

Siden byttet han fra dekk til felg.

– Den nye modellen «Stone» kommer i mai. Da har vi to modeller på markedet, og de finnes i forskjellige farger. Én forhandler har allerede lagt inn en ordre på 500 000 kroner på denne, sier bedriftslederen.

Han mener årene i dekkbransjen har gitt en forståelse av hva kundene ønsker seg.

SIN EGEN SJEF

Teknisk ansvarlig og medeier i Polarwheels er Einar Aasen, som har mange år i bransjen. Det har også designer Bård Eker, kjent for sitt eierskap i Koenigsegg.

Hos Holmen er interessen for markedsføring en av drivkreftene.

– Jeg begynte å forstå hvordan dekk- og felgbransjen fungerer, og har knytta kontakter underveis. Det er profilbygging jeg vil drive med, bygge Polarwheels til en sterk merkevare.

Han er sin egen sjef i bedriften. Andre tjenester, som lager, har han kontraktert ut.

– Jeg vil drive selv, og fortsette å holde ting i system. Jeg har ideene, men samarbeidspartnerne mine drar de siste linjene, forklarer Holmen.

– Felgene er én bit i puslespillet. Å skape noe – det er det som er gøy.

Artikkeltags