Vil gi alle en velkomstpakke

Artikkelen er over 12 år gammel

PORSGRUNN: Siviløkonom Kjetil Dahl mener folk som flytter til Grenland bør få en velkomstpakke når de flytter hit. - Flott idé, det skal vi få til, sier leder i Vekst i Grenland, Ståle Tveit.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

«Gratulerer med nytt bosted!»

Folk som flytter til Grenland bør få et brev med denne overskriften. Det mener siviløkonom Kjetil Dahl. Han har skrevet om livskvalitet og marketing av Grenland i sin avsluttende oppgave ved sivilingeniørstudiet i Kristiansand. Skiensmannen foreslår der en velkomstpakke som ett av mange tiltak for å gjøre Grenland mer attraktivt. I pakken bør det foruten et velkomstbrev også være nyttig informasjon om fritidstilbud, rekreasjon, skoler og barnehager, boligsituasjonen og nærmiljøet. I tillegg mener han nyinnflytta Grenlandsborgere bør få et kort som gir dem adgang til alle museene i regionen og Odd Grenland sine hjemmekamper. Videre bør kortet gi rabatt på billetter til kulturarrangement og kollektivtilbud for et år. Dessuten vil Dahl at Grenlandsboka også legges i pakka, for å gi nye innbyggere bedre kjennskap til området.

- FLOTT IDÉ

Leder i Vekst i Grenland, Ståle Tveit, var med på presentasjonen av oppgava til Dahl. Han synes spesielt idéen om velkomstpakke var god.

- Dette er flott. Noe sånt må vi prøve å få gjennomført, sier han i en kommentar.

Vekst i Grenland og de andre regionale organisasjonene fikk kritikk av Dahl for ikke å nå ut til folk utenfor Grenland med markedsføringen sin. Dahl konkluderer i oppgava med at folk i Grenland trives meget godt, og er stolte av å bo her. Men den livskvaliteten som innbyggerne opplever, har ikke blitt kjent utenom regionen, mener Dahl.

- Nei, det er nok riktig at vi ikke har nådd godt nok ut med det budskapet, sier Tveit.

Han legger til at det også har vært en bevisst strategi å få opp selvfølelsen i Grenlands egen befolkning først, og satse på markedsføring utenfor regionen i neste omgang.

- Og nå skal vi begynne mer aktivt med det, opplyser Tveit.

ETT BUDSKAP

Dahl konkluderer også i oppgaven sin med at Grenland trenger en mer enhetlig strategi. Han viste til de mange symbolene Grenland blir markedsført med, og de mange forskjellige slagordene som finnes.

- Regionen trenger ett slagord, ett budskap, mente han.

Siviløkonomen mente også at den sterke fokuseringen på industri er negativ for å trekke til seg folk. Han har særlig undersøkt hva som vil få unge velutdannede mennesker mellom 25 og 40 år til å etablere seg og bli boende i Grenland.

- Sats heller på natur. Det er et stort fortrinn vi har her i Grenland, oppfordret han.

REALITY-PROGRAM

Siviløkonomen mente videre det vil være gunstig for å trekke til seg folk hvis man blir lagt merke til i media.

- Få et reality-program hit. I en gruve eller en bunker på Geiteryggen eller hva som helst. Det vil bli sett. Særlig av jenter, de eter sånne programmer, sa han.

Dahl foreslo også at Vekst i Grenland og andre organer som skal markedsføre regionen, satser på annonser i riksdekkende medier, dokumentarprogrammer fra regionen og et tettere samarbeid med lokalmedia.

Artikkeltags