Gå til sidens hovedinnhold

Viktige tilbud stengt i ferien

Artikkelen er over 9 år gammel

SKIEN: I sommerferien er det mange som ringer til hjelpetelefonen og er fortvilte over dårlig tilgang på hjelpetjenester i ferien.

- Mange mennesker med behov for langvarige og koordinerte tjenester har kontakt med flere hjelpetjenester i løpet av året. Om sommeren tar det plutselig slutt, når psykolog, fastlege og støttekontakt tar ferie. Regelmessigheten de er vant til og trenger forsvinner, sier Inger Ellingsen, daglig leder ved hjelpetelefonen i Skien.

MÅ PLANLEGGES

For de som er ensomme og har et lite kontaktnett kan ferien være tung.

- Vi pleier å tenke at mennesker kan ha selvstendige liv og klare seg i hverdagen. Men for de som til vanlig har behov for hjelpetjenester må sommerferien planlegges godt, sier Ellingsen.

Det er ikke så mye som skal til for at ting skal bli bedre.

- Det er ikke så mye som skal til. Har man et telefonnummer å ringe hvis det skjer noe er man langt på vei. Videre er det viktig å lage en plan hvis noe akutt skal oppstå. I tillegg må det i noen grad settes inn vikarer i hjelpetjenestene, sier Ellingsen.

MANGE HENVENDELSER

I løpet av et døgn får hjelpetelefonen mellom 170 og 180 telefoner.

- Av disse er det noen som er frustrerte over tilgjengeligheten av hjelpetjenestene hver eneste dag. De er fortvilet over at mange tilbud stenges i ferien, sier Ellingsen.

Om sommeren opplever ikke hjelpetelefonen noen større pågang enn ellers i året.

- Men selv om det ikke er flere som ringer er det kanskje en annen type innringere om sommeren. Det er folk som er ensomme og som har et lite nettverk, og som av ulike grunner ikke har mulighet til å reise på ferie, sier Ellingsen.

MÅ FØLGE HELE ÅRET

Ellingsen mener det er viktig at hjelpetjenestene følger med på pasientene hele året for å se hvilke tjenester de bør benytte.

- Hjelpetjenesten på alle nivåer bør være oppmerksomme også gjennom den øvrige delen av året. De må ikke gjøre folk mer avhengige av hjelpetjenester enn det som er nødvendig. Man må være oppmerksomme på om noe av behovet folk har kan erstattes med brukerstyrte tjenester og lavterskeltilbud, sier Ellingsen.

Slike tilbud kan blant annet være dagsenter, brukerstyrte kafeer og aktivitetshus.

ÅPNE OG TILGJENGELIGE

Hjelpetelefonen er åpen 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

- Vi er åpne og tilgjengelige. Får noen et akutt behov for hjelp vet vi om tilbudene og tiltakene som finnes rundt om i kommunene, sier Ellingsen.

De kan hjelpe med hva enn det skulle være innringeren ønsker å snakke om.

- Vi hjelper folk med å reflektere over muligheter og hvordan man kan bruke tiden i ferien. Når ansatte i hjelpetjenester tar ut 5-6 uker ferie i strekk er det lang tid for de som er vant til å ha ukentlig kontakt, sier Ellingsen.

Hun mener derimot ikke at folk i hjelpetjenesten skal bli nektet ferie.

- Folk i hjelpetjenesten må også få lov til å ta ut ferie, men da må det lages planer. Folk må kunne ha en viss forutsigbarhet, og slippe å ha en følelse av at de står igjen uten noe, sier Ellingsen.