Verdensarven dratt på land

MØYSOMMELIG PROSESS: Mandag ble «Storegut» dratt på land på Tinnoset slik at sertifiseringen av ferja kan begynne. Prosessen tok mange timer.

MØYSOMMELIG PROSESS: Mandag ble «Storegut» dratt på land på Tinnoset slik at sertifiseringen av ferja kan begynne. Prosessen tok mange timer. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

I dag ble M/F «Storegut» slippsatt på Tinnoset. Nå starter sertifiseringen og Riksantikvaren sender ut varsel om fredning av både «Storegut« og D/F «Ammonia» i neste uke.

DEL

Å få M/F «Storegut» på slippen er en omfattende prosess. Et par forsøk måtte til før ferja lå perfekt nok til å bli dratt opp av vannet og inn på slippen. Mye folk hadde tatt turen for å se på, og Riksantikvarens representant signaliserte at fredningsbrevet for både «Storegut» og «Ammonia» - som ligger på Mæl i Tinn - blir sendt ut i neste uke.

VIKTIGST

Dagen i dag var en stor dag for mange, ikke minst for Øystein Haugan. Tinns tidligere kultursjef er nå er ansatt i en treårig koordinatorstilling for å få Rjukan, Rjukanbanen, ferjene og Tinnosbanen inn på Unescos verdensarvliste.

- Riksantikvaren har sagt at det viktigste enkeltobjektet vi har for å komme på verdensarvlista er Rjukanbanen/Tinnosbanen. Siden Rjukanbanen er 100 år i år har det utløst midler fra både Riksantikvaren og Regjeringens tiltaksmidler. Til sammen 6,5 millioner kroner. De pengene skal brukes til å sette både båt og jernbane i stand, sier Haugan.

MYE SKAL SJEKKES

8. og 9. august skal 100-årsjubileet markeres med togtur fra Notodden til Rjukan. Da må også «Storegut» på vannet og i dag ble den dratt på land slik at sertifiseringen kan begynne.

- I vår satte vi i stand den unike slippen på Tinnoset - den er vel snart den eneste i sitt slag, i dag brukes jo bare tørrdokk, her drar man båten opp med vaiere. 1200 tonn skal opp av vannet. Det tar drøye seks timer, sier Haugan.

Det er Sjødirektoratets standardkrav som møter «Storegut» på land. Ting som akseltrykk, styremaskiner, bunnventiler og bunntanker skal samfares og ettergås. Uten godkjenning kan den ikke frakte passasjerer. Alle som har greie på det sier «Storegut» er i fremdragende tilstand, men ferja kan ligge på slippen i tre uker fremover - hvis det trengs.

Les mer om dette i TA tirsdag

Artikkeltags