Gå til sidens hovedinnhold

Stor jubel hos Vard - skal bygge elektrisk bilferje

Artikkelen er over 4 år gammel

PORSGRUNN: Det er stor jubel hos Vard i Brevik fredag etter at verftet har fått ordren på byggingen av en batteridrevet ferje for selskapet Boreal.

Verftet har slitt lenge og derfor er dette en etterlengtet kontrakt.

Ferjen som nå skal bygges får en kapasitet på 60 biler og 199 personer. Dette inkluderer både passasjerer og mannskap. Lengden blir 74 meter og skipet blir 14 meter bredt.

Vestlandet

Det miljøvennlige skipet skal kun drives på batterier og skal settes inn på strekningen mellom Kvanndal og Utne på Vestlandet fra januar 2020.

Den elektriske fergen er utstyrt med batteripakker om bord som kan lades fra strømnettet (plugin hybrid elektrisk). Fergen skal oppfylle strenge miljøkrav, noe som innebærer omfattende reduksjon i CO2-utslipp, forbruk av drivstoff og energibruk.

Overtakelsen skjer i tredje kvartal 2019. Skroget til ferjen skal bygges på Vard Brailia i Romania, mens resten av byggingen og klargjøringen vil skje i Brevik.

– Norske verft er kjent for god kvalitet, så når de også er konkurransedyktige på pris, blir valget enkelt. Kontrakten sikrer lokal verdiskapning og norske arbeidsplasser langs kysten. Vi ser frem til samarbeidet om denne fergen, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Det er foreløpig ikke kjent hvor mange personer som vil være i arbeid i byggeperioden.

Fornøyd

– Vi ønsker Boreal velkommen til Vard. Vi gleder oss til å bygge denne nye fergen hvor vi kan ta i bruk vår kompetanse innen batteriløsninger for miljøvennlige fartøy, sier konsernsjef i Vard, Roy Reite.

Kollektivtransportselskapet Boreal har 2000 ansatte med hovedkontor i Stavanger.

Fakta om den nye fergen:
Lengde:72 meter
Bredde:14,5 meter
Lastekapasitet:199 passasjerer
60 personbilenheter eller 6 vogntogenheter