Turismen vokser i Telemark - og ett sted var mer populært enn alle andre

POPULÆRT: Brekkeparken, Gaustabanen og Telemarkskanalen er alle populære blant turistene. Størst vekst var det vært på Gaustabanen i år.

POPULÆRT: Brekkeparken, Gaustabanen og Telemarkskanalen er alle populære blant turistene. Størst vekst var det vært på Gaustabanen i år.

Artikkelen er over 1 år gammel

TELEMARK/LANGESUND: Samlet sett har alt gått oppvover for turismen i Telemark i sommer. Reiselivsdirektør i Visit Telemark, Caroline Laurhammer, presenterte resultatene i dag tidlig.

DEL

En rekke aktører fra bransjen er i dag samlet på Langesundskonferansen på Quality skjærgården hotell. Først på agendaen sto offentliggjøring av status for hvordan årets sommer har vært.

Gaustabanen på topp

Av enkeltattraksjoner troner Gaustabanen på topp med hele 30 prosent økning. Videre har besøkende til Gaustatoppen økt med 25 prosent. Telemarkskanalen har også en økning fra 2016 i månedene mai-juli. I år med 12 prosent.

Totalt sett har aktiviteter og opplevelser hatt en vekst på 10 prosent. Hotellovernattinger har økt med 0,65 prosent, mens camping og hytter kan vise til et kjempehopp.

– Her er det store variasjoner. Noen har hatt opp mot 25 prosent vekst. Samlet sett er veksten på 11 prosent, fortalte Laurhammer.

Tøysete teselskap

Laurhammer benyttet også anledningen til å rose Telemark museum. For å i større grad ha tatt i bruk Facebook og for å ha invitert publikum til flere arrangementer.

– Her er det gjort en kjempeinnsats. Tøysete teselskap og afternoon-tea er bare noen av arrangementene som har vært med på å gjøre de mye mer synlig. Sånt gir resultater.

Tallenes viser en vekst i besøket på 16 prosent.

Mye oppmerksomhet

«Den moderne Askeladd» med Stine Hartmann i spissen er et av markedsføringsstuntene Visit Telemark nylig la bak seg. Laurhammer omtaler det som et vellykket grep og som en av flere ting som har vært med å gi regionen mer oppmerksomhet. Annonseverdien er anslått til 370 000 kroner.

– Hun skapte et kjempeengasjement og vi har nådd mange nye.

34 136 likes på sosiale medier og 344 prosent vekst i antall følgere på Facebook er noen av de målbare resultatene.

Artikkeltags