Liker du å stå på ski? Da vil du elske dette

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

SKIEN: Alle som liker å stå på ski kan være i ferd med å få seg en ny favoritt-app. De fleste av landets største skisentre har gått sammen om å lage helt oppdaterte snørapporter uten reklame.

DEL

Norsk alpinbransje samler seg nå bak FNUGG, en app og webside som skal gi deg alt informasjon du tenger for å komme deg ut i bakkene.

– Fnugg vil gi alle våre besøkende akkurat den informasjonen de trenger, brukervennlig, oppdatert og reklamefritt, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i interesseorganisasjonen for alpinbransjen, Alpinanleggenes Landsforening (ALF). Hun mener Fnugg over tid vil styrke Norge som skidestinasjon.

Foreningen representer 210 alpinanlegg, deriblant de 15 største anleggene i Norge. – Allerede nå er 80 anlegg med på Fnugg, anlegg som representerer nærmere 90 prosent av heiskortomsetningen i Norge, som i 2014 passerte en omsetning på en milliard kroner.

Stor forbedring

I Telemark er Haukelifjell skisenter, alle bakkene på Rauland, Gaustablikk skisenter, Lifjell skisenter og Gautefall skisenter er med på storsatsingen.

- Dette blir en bedre tjeste enn det som finnes fra før, sier daglig leder Stein Birger Johnsen hos Rauland skisenter.

Han sitter i styret i Alpinanleggenes Landsforening og er en av dem som har jobbet med den nye tjenesten.

Han legger vekt på at tjenesten er helt uten reklame slik oppmerksomheten rettes mot det som er viktig nemlig snø og føreforhold.

Skisentrene vil selv sørge for at informasjonen er rykende fersk.

Korrigere

En annen forbedring Hovi peker på, er at det er mulig å gå inn og korrigere informasjon fra eksempelvis yr.no.

– Hvis yr melder skyet og snø, mens det faktisk er sol og strålende forhold, kan vi legge ut bilder fra bakken og korrigere informasjonen, sier Bjørnar Hovi ved Beitostølen Skiheiser.

Fnugg skal gi brukerne enkel tilgang til kart over alpinanleggene i Norge, søkefunksjoner for region og type anlegg, anlegg i nærheten, vær og føre-oppdateringer, løypekart, heiskortpriser, åpningstider, kontaktinformasjon og mye mer.

Rekruttere

Andreas Smith-Erichsen, styreleder i ALF, minner om at alpinanleggene blir en stadig viktigere del av norsk reiselivsindustri.

– Vi skaper sunne møteplasser for vennegjenger og familier i alle aldersgrupper. Alpinleggenes rolle som helseforebygger og distriktsutbygger blir også stadig viktigere. At vi nå gjør et digitalt løft er et viktig signal om at vi er rustet for markedet i tiden som kommer.

– Fnugg vil bli en sterk motor for å øke besøket i anleggene ytterligere. Hemmeligheten er direkte informasjon til kunden. De som jobber ute i anleggene kan gi oss ferske, ufiltrerte oppdateringer, direkte fra bakkene. Fnugg vil etter hvert utvides med en rekke nye tjenester, bli oversatt til flere språk og gi mulighet for booking, sier Smith-Erichsen.

Internasjonal interesse

Kun kort tid etter lansering har det allerede kommet interesse fra aktører i utlandet som ønsker å kjøpe tjenesten for eget bruk.

- Vi i skisentrene sparer en god del penger på å bruke Fnugg. Dersom vi også kan tjene litt penger på dette er det jo ingenting som er bedre enn det, avslutter Stein Birger Johnsen hos Rauland skisenter.

Artikkeltags