Tungt å hente penger i Oslo

Artikkelen er over 15 år gammel

De store finansmiljøene i Oslo vender ofte ryggen til små- og mellomstore bedrifter fra Grenland som trenger frisk kapital. De to firmaene fra nedre Telemark, SMC Sinus Motor Concept AS og Cardiac Medical AS maktet ikke å hente penger i hovedstaten, men fikk derimot tak i noen millioner kroner lokalt.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

I mangel av godt utviklet fonds- og venturemiljø i Grenland er det naturlig at lokale firmaer henvender seg til Oslo når de trenger frisk kapital. Det var nettopp hva motoroppfinnerselskapet SMC Motor Concept fra Skien og programvareselskapet Cardiac Medical AS fra Porsgrunn nylig gjorde. De lyktes ikke. Redningen ble isteden private lokale investorer som spyttet inn noen få millioner kroner, betydelig mindre enn det som var planlagt.
- Jeg tror du må etablere et passe sprøtt firma for å appellere til finansmiljøet i Oslo. De er kortsiktige i sin tankegang og vil tjene raske penger. Da er det vanskelig å komme å be om penger for programvareutvikling av en helt ny generasjon av elektroniske pasientjournaler til sykehusene, sier administrerende direktør Frank. O Hvaal i Cardiac.
MER NØKTERNT
Cardiac Medical var sommeren 2000 i kontakt med SND Invest med sikte på å reise frisk kapital for en videre utvikling av selskapet.
- De satte beinharde betingelser og krevde en aksjonæravtale som innebar fare for utvanning av de eksisterende eierne, erindrer Hvaal.
Cardiac Medical ønsket å hente inn mellom 20 og 30 millioner kroner ved denne emisjonen på en aksjepris som verdsatte selskapet til 150 millioner kroner. Med stupet på IT-markedet og et knusktørt kapitalmarked var det bare å reise tomhendt hjem. Det ble isteden gjennomført en mindre rettet emisjon i Grenland på 5,5 millioner kroner og nå ble firmaet priset til beskjedne 20 millioner kroner.
Skiensmannen Torbjørn Haukvik i Haukvik AS tegnet seg for 1,5 millioner kroner og det samme gjorde prosjekt- og eiendomskonge Aage Bjørn Skau i Skau Eiendom & Finans AS. Resten av pengene kom fra ansatte og øvrige aksjonærer i selskapet.
- Min vurdering er at vi trenger investorer som ser styrken av et lokalt næringsliv. Dette lokale eierskapet gir en enklere dialog med aksjonærene, mener Hvaal. I følge ham gir 5,5 millioner kroner en bra kapitalbase.
- Vi kan gjøre tingene i et riktig tempo og trolig maner det til mer nøkternhet i organisasjonen enn om vi fikk 20 til 30 millioner kroner, mener han.
TROR PÅ FIRMAET
For Thorbjørn Haukvik er Cardiac Medical en finansiell plassering. Han har analysert selskapet og tenker langsiktig i sine investeringer.
- Jeg synest det er hyggelig å støtte lokalt næringsliv. Noe idealisme ligger det nok bak investeringen men selvsagt er grunntanken å tjene penger, sier Haukvik.
MOTORPROSJEKT
Det var i året 1996 at gründer og oppfinner Leif Dag Henriksen etablerte SMC Sinus Motor Concept AS. Siden den tid er det tilført 16,5 millioner kroner i ulike emisjoner og 2,5 millioner kroner i tilskudd. Målsettingen er å utvikle en ny og mer stillegående dieselmotor.
Daglig leder Per Haughom forteller at selskapet i 2000/2001 forsøkte å hente nye 12 millioner kroner over en 2 års periode. Men også han opplevde at det trolig er lettere å hente penger til luftslott som StepStone enn antatt seriøse prosjekter i nedre Telemark.
- Meglermiljøene i Oslo tenner ikke lett på den type prosjekter vi driver med, forteller han. Derfor ble ambisjonene redusert og rett før jul i fjor fikk man tilført 2 millioner kroner, hovedsakelig fra Notodden og Kongsberg-området. Eiendomsutvikler Erik Dahl på Notodden tegnet seg alene for en halv million kroner.
- Vi ønsker oss helst industrielle eiere med lokal forankring men de er vanskelig å finne. Det finnes mye ledig kapital i nedre Telemark men de settes jo ikke inn i nye prosjekter, fortviler Haughom. Han savner et aktivt lokalt investor- og venturemiljø.
Per Haughom sier ledelsen nå arbeider med å hente inn mellom 6 og 12 millioner kroner i frisk kapital. Så er spørsmålet om hvor mange av dagens eiere som ønsker å bli med videre. De er blitt kraftig utvannet i tidligere kapitalutvidelser og noen begynner å bli utålmodig.
- Vi arbeider med spennende planer for den nye motoren. En prototype er nå på tegnebrettet, forteller han.

Artikkeltags