Fantastisk passasjervekst etter åpningen av nytt dobbeltspor

Oslo  20180409.
Jernbanedirektoratet sender nå et forslag ut på høring hvor de går inn for å utsette intercity-utbyggingen til flere sentrale byer på Østlandet med flere år. Tog til Larvik på Skøyen stasjon.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Oslo 20180409. Jernbanedirektoratet sender nå et forslag ut på høring hvor de går inn for å utsette intercity-utbyggingen til flere sentrale byer på Østlandet med flere år. Tog til Larvik på Skøyen stasjon. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto:

Av

Passasjerene strømmer til toget etter åpningen av nytt dobbeltspor mellom Porsgrunn og Larvik.

DEL

Etter at dobbeltsporet mellom Porsgrunn og Larvik på Vestfoldbanen åpnet for trafikk 24. september i fjor, har responsen har vært enorm.

NSBs trafikktall for perioden oktober 2018 – februar 2019 viser en gjennomsnittlig trafikkøkning på 55 prosent eller 16.000 passasjerer i måneden på strekningen Skien/Porsgrunn-Larvik. Til sammenligning er passasjerveksten for rute R11 Skien-Eidsvoll, 4,8 prosent, skriver Bane NOR i en pressemelding.

Fungerende prosjektdirektør i Utbygging Vestfoldbanen i Bane NOR, Lars André Tangerås, var prosjektsjef for utbyggingsprosjektet Porsgrunn-Farriseidet. Han synes det er veldig gøy å se at responsen har vært så enorm etter åpning.

Tangerås er bosatt i Skien og pendler daglig med tog til Tønsberg, så han har selv registrert at det er flere som går på toget i Skien og Porsgrunn etter åpningen.

– Sju tunneler og ti bruer måtte bygges for å føre den nye banen igjennom et svært kupert landskap. Det var utfordrende arbeid, men vi åpnet den nye banen til avtalt tid, kost og kvalitet og uten alvorlige ulykker, og det er vi veldig stolte av, sier Tangerås i pressemeldingen.

De reisende på strekningen fikk en topp moderne og høyteknologisk bane som erstattet den gamle nedslitte banen fra 1882.

Reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik ble redusert fra 34 minutter til 12 minutter, mens strekningen Skien til Oslo ble redusert med 27 minutter.

De gode passasjertallene har bidratt til at Jernbanedirektoratet har sagt ja til å utvide rutetilbudet. Dermed blir det med en ekstra avgang fra Drammen til Skien på morgenen, og en ekstra avgang fra Skien til Drammen på kvelden. Dermed blir det tidligere togavganger til Telemark i løpet av året.

Artikkeltags