Slik prøver mobilsvindlerne å lure deg

Svindlerne går stadig nye veier for å lure norske mobilbrukere. (Foto: Jan Haas, NTB scanpix/ANB)

Svindlerne går stadig nye veier for å lure norske mobilbrukere. (Foto: Jan Haas, NTB scanpix/ANB)

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

ANB: Vi hører stadig om svindelforsøk på mobiltelefon og e-post. Svindelforsøkene blir stadig mer utspekulerte.

DEL

Du bør være varsom med å ringe opp ukjente nummer eller utlevere personlig informasjon på telefonen.

– Normalt sett blir man ikke oppringt uoppfordret av banken, Microsoft eller andre selskaper, og folk må være svært forsiktige med å dele personlig informasjon som for eksempel kontoinformasjon eller brukernavn, passord og pin til PC, mobil og nett-tjenester, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.

Nye metoder

Svindlerne går stadig nye veier for å lure norske forbrukere. Tidligere tok de kontakt med forbrukerne på fasttelefonen, men nå rettes mye av svindelen mot mobiltelefoner. Den nyeste metoden er at uvedkommende manipulerer, såkalt «spoofer», et norsk mobilnummer for å ringe.

– I fjor foregikk svindelen  fra utenlandske numre. Nå ser vi at intetanende norske kunder får sine nummer brukt som avsendere i svindelanrop, forteller Tangen Nilsen.

Svindelmetodene blir stadig flere og mer sofistikerte. En av metodene er at svindlerne ringer fra et ekte nummer og legger på. Kundene som ringer opp, blir taksert for å ringe tilbake.

Sensitiv informasjon

I fjor hadde Telenor en sak med kunder som ble oppringt fra et nummer i Latvia. De som ringte tilbake ble fakturert rundt fem kroner per minutt. Svindlerne tjener penger på at du ringer tilbake til en tjeneste de selv har opprettet.

I utgangspunktet er motivet for svindelen å få ut sensitiv informasjon fra kunden. I såkalt Microsoft-svindel blir kunden bedt om å gjøre endringer eller gi fra seg informasjon slik at svindlerne får tilgang til din maskinvare. I noen tilfeller gratulerer de deg som vinner av et ukescruise i Karibien for å få tak i din kontoinformasjon.

– Dersom du får en henvendelse om noe som høres for godt ut til å være sant, er det som regel det, advarer Tangen Nilsen.

Tar tid

I den siste bølgen med Microsoft-svindel fikk svindlerne det til å se ut som de ringte fra norske mobilnummer for å øke sannsynligheten for at anropene ble besvart.

– «Spoofing» er en utfordring for bransjen som helhet, og det er viktig at nordmenn er bevisste på at det forekommer. Å nå fram med informasjon om svindelscenarioene for å øke bevisstheten blant kundene, tar tid, sier Tangen Nilsen.

Hun sier at bransjen arbeider tett med myndighetene for å komme denne typen kriminalitet til livs. Nilsens råd er at du ikke ringer tilbake til svært korte anrop fra ukjente nummer. (ANB)

Artikkeltags