Sender ut falske Telenor-fakturaer: – Slett den med én gang

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Blir nedringt av kunder som ikke skjønner bæret av pengekrav de har mottatt på e-post.

DEL

- Det har vært en del henvendelser i dag, bekrefter informasjonssjef i Telenor, Per Arild Meling, overfor Nettavisen.

Telegiganten oppdaget onsdag at svindlere har sendt ut e-poster i deres navn til nordmenn, med mål om å svindle til seg penger. 

I teksten bes det om at mottakerne betaler en forfalt faktura på ulike summer. Både Telenor-kunder og folk som ikke er kunder har mottatt den falske fakturaen.

- Jeg har en annen teleoperatør og skjønte ingenting av fakturaen, så jeg måtte ringe Telenor. Da fikk jeg vite at det var et svindelforsøk, forteller en Nettavisen-leser.

- Ren svindel

Det trues i e-posten med at vedkommendes mobilabonnement vil bli sperret og at gebyrer vil påløpe dersom fakturaen ikke betales.

- Dette er ren svindel og ikke reelt. Det kommer ikke fra oss. Og det kan man også gjennomskue hvis man ser nøye på teksten, det er en del skrivefeil der. Vi ber dem som har mottatt disse e-postene om å slette dem med én gang, sier Meling.

- Aldri svar

Svindelmetoder som dette har etter hvert blitt hverdagskost for mange nordmenn. Målet med e-poster som dette er å få folk til å oppgi bankkortinformasjon som så kan tømmes av svindlerne.

- Man skal aldri svare på denne type e-post, klikke på lenker eller lese vedlegg som ligger med. Og hvis noen har gitt fra seg kortinformasjon, så ber vi at de tar kontakt med banken umiddelbart og får sperret kortet. I tillegg burde man vurdere å anmelde saken.

Fishing-svindel

Videre understreker Meling at fakturaer fra Telenor alltid kommer som e-faktura, i posten eller på deres hjemmesider.

Svindelfenomener som dette er kjent som fishing, fordi det fisker etter sensitiv informasjon fra sine «ofre».

Felles for fishing-SMSer og -e-poster er at språket ofte er dårlig. Men dette er ifølge Meling i ferd med å bli bedre, slik at det er enda vanskeligere å forstå hva som er svindel.

For rundt to uker siden måtte Telenor gå ut og advare sine Facebook-følgere om enkonkurranse som utga seg å arrangeres av Telenor.

Artikkeltags