Svarte skjermer for én million TV-abonnenter

Artikkelen er over 3 år gammel

NTB-ANB: Det ble søndag kveld ingen enighet i forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery og Canal Digital. Dermed forsvinner TVNorge og 12 andre kanaler hos rundt én million abonnenter.

DEL

Uenigheten har vært langvarig og syntes tidlig søndag kveld fortsatt å være et godt stykke unna. Da fristen gikk ut ved midnatt, var de altså fortsatt ikke blitt enige.

De Discovery-eide kanalene vil forsvinne fra skjermene til én million Canal Digital-abonnenter. Rundt 2,8 millioner TV-seere blir rammet fordi partene går fra hverandre uten en avtale.

Forsøkte å kompensere

– Dette er en trist dag. Vi beklager på det sterkeste at våre kunder for øyeblikket mangler TVNorge og de øvrige Discovery-kanalene. Vi er svært skuffet over at det amerikanske mediekonsernet velger å gå til dette drastiske skrittet., skriver administrerende direktør Ragnar Kårhus i Canal Digital AS i en pressemelding som ble sendt ut etter at forhandlingene ble avsluttet rett før midnatt søndag kveld.

Canal Digital sendte ut en melding til sine kunder der de beklaget bruddet. I et forsøk på å kompensere for kanalene, har de tilbudt alle sine kunder økt bredbåndshastighet i februar, som de kaller plaster på såret.

«Urimelige» krav

Discovery krever bedre betalt enn selskapet får gjennom løpende avtale fra 2010 for å la Canal Digital distribuere sine kanaler. Men det TVNorge-eieren kaller «fair markedspris», mener Telenor er prissetting som er «helt urimelig».

– Selv om vi fra vår side i flere runder har forsøkt å nå fram til en avtale og redusere være krav betydelig, har ikke Telenor beveget seg ett øre de siste to ukene. Prisen for TVNorge har vært uforandret i ti år, skriver Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding etter forhandlingene ble avsluttet.

Avtalen omfatter Canal Digital Kabel og Canal Digital Satellitt, samt TV-abonnenter tilknyttet Telenor IPTV. Rundt 2,5 millioner husstander i Norden vil miste kanaler som følge av de mislykkede forhandlingene.

Enig med Altibox

Samtidig som SBS Discovery søndag satt i tunge forhandlinger med storaktøren Canal Digital, kom nyheten om at selskapet var blitt enig med distributørens konkurrent Altibox om en ny, langsiktig avtale. Avtalen gjelder hele kanalpakken til Discovery, som omfatter TVNorge, Eurosport, Max og ti andre Discovery-kanaler.

Altibox har rundt 15 prosent av tv-markedet, mens Telenor-eide Canal Digital er størst med rundt 50 prosent. Resten er i stor grad RiksTV, Viasat og Get samt en del lokale distributører, skriver VG.

Artikkeltags